Istoricul Vasile Iucal afirmă că satul Zagarancea este un sat ce duce pe umeri multă și veche istorie.

Vedeți mai jos care este istoria satului Zagarancea pe care o redă istoricul.

”Alături de localitățile din valea Prutului mijlociu, dar și a Moldovei în genere, Zagarancea este satul care duce pe umeri multă și veche istorie. Întemeietorii săi l-au așezat la loc favorabil pentru organizarea unui trai îndestulat, aproape de vechiul târg al Iașului, în larga și fertila luncă a râului Prut, la confluiența acestuia cu râulețul Vladnic (zis alteori Hlabnic – loc umed, mlăștinos).

Asemănător satelor văii râului Prut, situate pe segmentul Țuțora-Sculeni, Zagarancea s-a format din fărâmițarea pe sate a întinsei obști teritoriale a neamului de vechi nobili moldoveni Procelnicul, cel mai înstărit dintre ei fiind un Stoian, mare sfetnic la curtea domnitorului Alexandru cel Bun între anii 1404-1427.

Astfel, Zagarancea de astăzi își trage originea din câteva sate vechi. Pe două dintre acestea – Negoiești și Lăslăoani – le găsim amintite într-un hrisov de la Ștefan cel Mare, datat cu 14 octombrie 1490.

Ambele nume au fost de persoană, des întâlnite în patrimoniul onomastic arhaic românesc, primul desemnând, probabil, neamul românului Neagu, – Negoiești. Cel de al doilea, provine de la slavul Vladislav, prin adaptare Ladislau – Laslău – Lăslăoan – Lăslăoani….

Primul indiciu privind existența, dar și originea numelui Zagarancea apare în anul 1642, când într-un act de vânzare a satului vecin Ciurești, printre martori figura și un anume ”Dăgărancea de la Prut”. Acesta, indiscutabil, era reprezentantul neamului însuși, dacă nu chiar protagonistul redenumirii satului. Consoana ”D” nu a fost o formă inițială a toponimului, ci mai degrabă o greșeală de ortografiere, căci toate sursele ulterioare au consemnat localitatea cu numele ”Zagarancea”.

De acum încolo, documentele și mai cu seamă letopisețele, au tot amintit de Zagarancea, cauza fiind statutul de trecătoare la Prut al locului până la începutul veacului XIX.

În 1794, însă, proprietarul satului vecin Mânzătești, medelnicerul Vasile Onofrei, a intrat în conflict cu mănăstirea Frumoasa, pentru hotarul moșiei. Întru aplanarea litigiului, la 2 iulie, domnitorul Mihai Constantin Suțu a poruncit marelui spătar Manolache Dumitrache să cerceteze locul, lucru efectuat pe data de 15 decembrie același an.
Au fost puse ”cap la cap” toate actele moșiilor megieșe deținute de Vasile Onofrei și călugării mănăstirii. În total 17 documente, cel mai vechi fiind datat cu 4 mai 1629.
Actul final relevă exisetența unei mari intensități de locuire în perimetrul așezărilor Mânzătești și Zagarancea în secolele XVII-XVIII.

Important pentru originea satului Zagarancea, însă, și implicit a numelui său, este constatarea existenței aici a unui sat Șocani încă la 1629, ca loc de baștină a lui ”Zagarance”. Documentul relevă că acest Zagarance deținea doar a cincea parte din Șocani, și se numea Plopul lui Suvac sau Negoiești.

În concluzie, autorii actului sau văzut nevoiți să explice, în temeiul mărturiilor acumulate de la localnici, geneza originii numelui și a localității Zagarancea în felul următor: ”Și cum au putut numi Plopul lui Suvac și Negoiești acea, a cincea parte din Șocani, a lui Zagarance, nu este de mirare: căci dacă Zagarance și urmașii lui au locuit pe acea parte, pe urmă, când sau deosebit ei în mai multe părți, au putut socoti acea parte de sat, și a o numi cu deosebit nume, cum se obișnuiește ca la multe moșii din asemenea pricini”.

(135 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: