În luna aprilie curent, în perioada stării de urgență, unele autorități publice locale (APL) au cumpărat mașini de sute de mii de lei. În timp ce aleșii locali motivează că achizițiile au fost planificate înainte de instituirea stării de urgență, experții în domeniul transparenței în procesul decizional sunt de părere că APL trebuie să gestioneze corect nevoile localităților. Totodată, experții recomandă ca orice decizie să parcurgă cele trei nivele de interacțiune dintre APL și cetățeni: informarea, consultarea, dar și participarea activă a contribuabililor în procesul decizional.

La 17 martie 2020, în Republica Moldova a fost instituită stare de urgență pentru o perioadă de 60 de zile, din cauza răspândirii rapide a noului tip de Coronavirus (COVID-19). Chiar și pe timp de criză, unele autorități publice nu au renunțat la achiziții costisitoare. Astfel, la 26 martie 2020, autoritățile publice locale din satul Brânza, raionul Cahul, au hotărât să cumpere un autoturism în valoare de 340 de mii de lei. Contractul de achiziție a fost semnat după instituirea stării de urgență. Întrebat dacă această achiziție era imperios necesară în aceste zile, primarul localității, Leonid Catera, a declarat că aleșii locali din Brânza au votat pentru procurarea autoturismului încă în luna februarie, când infecția de Coronavirus încă nu ajunsese în Moldova.

Viorel Pîrvan, expert în domeniul transparenței în procesul decizional, consideră că, în perioada stării de urgență, când autoritățile trebuie să gestioneze banul public rațional și în funcție de necesitățile concrete ale acestei perioade, Consiliul local putea să-și revadă decizia și să prioritizeze achizițiile de bunuri sau servicii.

Primarul din Brânza motivează însă că mașina de la primărie este veche, iar mijlocul de transport este necesar pentru localitate: ”Sunt la al patrulea mandat și nu am cumpărat până acum mașini”.

Circa 600 de mii de lei pentru mașina unui președinte de raion

O autoritate publică locală de la nordul republicii de asemenea și-a cumpărat mașină scumpă pe timp de criză. La 6 aprilie 2020, Consiliul raional Ocnița a semnat un contract de achiziții, prin care a cumpărat o mașină de peste 592 de mii de lei, autoturism destinat președintelui raionului. Iurie Plopa, președintele raionului Ocnița, a precizat că procurarea autoturismului era planificată încă de anul trecut, iar acest automobil era necesar, deoarece parcul de mașini al Consiliului Raional are 3 automobile vechi.

Rezolvarea problemelor comunităţii depinde de calitatea managementului APL

Diana Ranga-Enachi, expertă în domeniul achizițiilor publice, le reamintește autorităților că la aprobarea oricărei decizii trebuie să țină cont de cele trei nivele de interacțiune dintre APL și cetățeni: informarea, consultarea, dar și participarea activă a contribuabililor cetățeni.

Ea precizează că rezolvarea problemelor comunității depinde nu numai de cuantumul resurselor financiare disponibile, dar și de calitatea managementului APL, iar primarii trebuie să știe cum să implice cetățenii în procesul de guvernare locală. „În activitatea lor, ei trebuie nu numai să se bazeze pe respectarea actelor legislative și a normelor, dar și să fie transparente și integre. Urmând principiile bunei guvernări, inclusiv asigurarea transparenței, eficienței și implicării cetățenilor în procesul decizional, autoritățile locale pot obține implicarea și încrederea oamenilor. Or, cetățenii care au încredere că autoritatea locală este transparentă și utilizează eficient bugetul local, vor fi mult mai predispuși să contribuie la inițiativele locale, să-și onoreze obligațiile fiscale și astfel să contribuie la sporirea veniturilor bugetare locale”, spune Diana Ranga-Enachi. Ea reamintește că buna guvernare nu se rezumă la publicarea unei informații pe site, cum ar fi un plan de buget, un proiect de decizie sau un anunț de angajare, dar se referă la întregul proces de administrare la nivel local.

Lilia Zaharia,

Asociația Presei Independente (API)

 

(41 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: