Avocații Poporului: Mecanismul impus prin care se obligă achitarea la intrarea în țară, în termen de 72 ore, a primei de asigurare obligatorie de asistenta medicală pentru anul 2020 și condiționarea revenirii în țară de existența acesteia sunt cerințe disproporționate în perioada stării de urgență, se arată într-un comunicat de presă a Direcției promovare a drepturilor omului și comunicare.

Într-un demers expediat prim-ministrului, președintelui Comisiei pentru Situații Excepționale, Ion Chicu, Avocații Poporului recomandă  revizuirea prevederilor din pct.23, 24 din Dispoziția nr.10 și oferirea unor soluții viabile și nediscriminatorii cetățenilor Republicii Moldova care revin în țară, pentru a-și onora obligațiunile în contextul asigurării medicale obligatorii, indiferent de calea aleasă de aceștia pentru a reveni în țară (terestră sau aeriană). Ombudsmanii sugerează ca o soluție ar putea fi oferirea moldovenilor reveniți în țară a oportunității de a procura polița de asigurări medicale obligatorii cu reducere de 50%, așa cum a fost posibil până la 31 martie 2020.

Avocații Poporului nu pun la îndoială principiul obligativității, prevăzut de cadrul normativ național, prin care persoanele fizice și juridice au obligaţia de a participa la sistemul asigurării obligatorii de asistenta medicală, dar atenționează asupra tratamentului diferit aplicat față de persoanele care au revenit în țară după 1 aprilie 2020.

Mai mult, în cazul neonorării obligației date, acestea riscă să fie sancționate destul de dur pentru nerespectarea prevederilor/măsurilor stabilite prin Dispoziția Comisiei pentru Situații Excepționale.   Totodată,  în cazul familiilor cu copii care intenționează să revină în țară pe cale aeriană,  mecanismul dat ar putea aduce atingere dreptului copilului la viață și  sănătate, în situația în care intrarea in țară a părinților este condiționată de procurarea poliței.

 Avocații Poporului amintesc de obligația statului, în conformitate cu prevederile articolului 18 din Constituție, de a proteja cetățenii săi atât în ţară, cât și în străinătate, precum și de faptul că, potrivit articolului 16 din Legea Supremă, toți cetățenii Republicii Moldova sânt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără deosebire de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenenţă politică, avere sau de origine socială.

De asemenea, conform articolului 27 alin. (2) din Constituție, ”oricărui cetăţean al Republicii Moldova îi este asigurat dreptul de a-şi stabili domiciliul sau reşedinţa în orice localitate din ţară, de a ieşi, de a emigra şi de a reveni în ţară.”

 În același timp, articolul 54 din Constituție stabilește cerințele esențiale cu privire la restrângerea exercițiului drepturilor și libertăților, iar alin. (4) prevede  că restrîngerea trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o şi nu poate atinge existenţa dreptului sau a libertăţii.

Ombudsmanii mai notează că, potrivit articolului 3 din Anexa nr.2 la Legea 1593/2002, plătitori ai primelor de asigurare medicală în sumă fixă sunt cetățenii Republicii Moldova care nu sunt angajați şi nu sunt persoane asigurate de Guvern, conform art.4 alin.(4) din Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală, care fac dovada aflării în Republica Moldova pentru cel puţin 183 de zile (pe parcursul anului bugetar).

Fără a atenta la conceptul de asigurare obligatorie de asistență medicală, Avocații Poporului consideră că mecanismul instituit prin pct.23 și 24 din Dispoziția nr.10 în raport cu cetățenii Republicii Modlova care revin în țară, începînd cu 1 aprilie 2020, constituie o măsură disproporționată, care nu ține cont de situatia economică a acestora.

Avocații Poporului reiterează îngrijorările menționate în adresările sale anterioare și susțin că, în perioada stării de urgență cauzate de pandemia de COVID-19, pentru a proteja sănătatea publică, statul poate restrânge anumite drepturi și libertăți, dar trebuie să se țină cont ca aceste măsuri nu trebuie să depășească cadrul general în domeniul drepturilor omului. Fiind impuse, aceste restricții trebuie să fie conforme principiilor  nondiscriminatorii, legitime, necesare și proporționale cu cea mai puțin restrictivă opțiune accesibilă.

 

(136 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: