Întreprinderea de stat Calea Ferată din Moldova (CFM) va fi reorganizată.

Vor fi create 3 societăți pe acțiuni (SA) independente:

1) SA ”Infrastructura Căilor Ferate din Moldova”;

2) SA ”Transport Feroviar de Marfa”

3) SA ”Transport Feroviar de Călători”.

Soluţia nu este o noutate.

Încă acum doi ani, experții de la compania EGIS (care au consiliat Guvernul) afirmau că CFM va falimenta în cel mult 3 ani, dacă Guvernul nu va aloca bani sau dacă nu vor fi implementate reforme profunde în acest domeniu.

În plus, reforma respectivă este prevăzută de Concepția pentru restructurarea sectorului feroviar și a Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova (CFM) pentru anii 2018-2021, adoptată cu 2 ani în urmă. Guvernul de atunci, însă, nu a iniţiat-o.

De ce este nevoie de reformă?

1. CFM este într-o stare financiară gravă, iar asistenţa externă va fi acordată doar cu condiţia reorganizării. În ultimii 5-6 ani, întreprinderea a generat pierderi de circa un miliard de lei. Pierderile au crescut în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internațional.

2. Starea tehnică nu este mai bună decât situația financiară. Infrastructura este veche și slab întreținută. Conform Planului de Investiții 2014 – 2020 al CFM, infrastructura feroviară ar necesita investiții de circa 300 milioane de euro, pentru a îmbunătățirii calitatea și siguranța.

3. La momentul de față, în Republica Moldova există 1.100 km de cale ferată. Trenurile sunt lente. Spre exemplu, de la Chișinău la Ungheni sunt 107 km și cel mai rapid tren face 2 ore și 6 minute. De la Chișinău până la Ocnița sunt 283 km și trenurile fac 6 ore.

Potrivit proiectului Ministerului Economiei şi Infrastructurii, urmează ca, în termen de o lună de la data intrării în vigoare a hotărârii, să se constituie o comisie de reorganizare a CFM, după care vor aurma acțiunile ce se impun.

(671 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: