Ungheniul este cel mai performant oraș din Republica Moldova în ceea ce privește alimentarea cu apă potabilă, însă nu dispune de canalizare suficientă. Aici serviciul de salubrizare este rentabil, dar inaccesibil celor de la casele individuale, iar iluminatul stradal, deși acoperă bine orașul – folosește prea puține becuri eficiente energetic și, respectiv, consumă prea mult din bugetul public.

La aceste concluzii au ajuns experții Asociației pentru Democrație Participativă ADEPT, după ce au adunat și au analizat informațiile despre performanța administrațiilor publice locale în furnizarea serviciilor de gospodărie comunală.

Recent ADEPT a lansat prima platformă care oferă acces la informații cantitative despre despre situația serviciilor de gospodărie comunală din țară: www.serviciicomunale.md.

Serviciul de apă accesibil, eficient și rentabil
Conform datelor furnizate de portal, municipiul Ungheni are cel mai mare grad de acces al caselor individuale la apă centralizată, după Chișinău, cu 99,55% din case conectate. De asemenea, aici sunt înregistrate și cele mai mici pierderi de apă în rețea, de doar 23,84%, în timp ce în 12 alte orașe în rețeaua de distribuție se pierde între 40-70% din cantitatea de apă produsă, înainte ca aceasta să ajungă la consumatori.

În Ungheni tariful mediu pentru apa potabilă este de 12,71 lei/m3, puțin mai mic decât în Chișinău. Cu toate acestea, consumatorii casnici din oraș plătesc un tarif mai mare decât locuitorii de la bloc din capitala țării. În același timp merită să menționăm faptul că tariful depinde direct de costurile operaționale pentru producerea apei (captare, filtrare, distribuție, echipament, personal etc.), ÎM ”Apă-Canal”  cheltuind cca 8,77 lei/m3 pentru a produce un metru cub de apă. Cu o diferență de aproape 4 lei/m3 între tariful mediu și costul de producere, Ungheni reușește să fie unul dintre puținele orașe cu un serviciu de aprovizionare cu apă rentabil, valoarea facturilor la apă încasate acoperind 110% din cheltuieli.

Canalizare insuficientă
La Ungheni nu se face epurare secundară a apelor uzate, foarte puține case individuale sunt conectate la rețeaua publică de canalizare, conform datelor prezentate nu s-au făcut investiții deloc în perioada 2015-2017 în sistemul de canalizare, iar tariful pentru consumatorii casnici nu acoperă cheltuielile decât în proporție de 72%

Salubrizare rentabilă, dar inaccesibilă celor de la casele individuale
Ungheniul este una dintre puținele localități cu un serviciu de salubrizare rentabil, se menționează pe același portal.

Aici tariful pentru serviciul de colectare, depozitare şi neutralizare a deșeurilor menajere este de 10 lei pentru o persoană la bloc și 32 lei pentru locatarii de la case individuale. Cu acest tarif ÎM ”AVE-Ungheni” își acoperă cca 104% din cheltuielile pentru serviciul salubrizare – cea mai mare rentabilitate printre orașele monitorizate.
La Taraclia tariful la salubrizare este de  20 lei pentru locuitorii de la bloc, în timp ce la Drochia – doar 6 lei; la Sângerei e de 40 de lei (la case individuale), iar la Nisporeni, tot la case individuale, se plătește 8 lei lunar.

Circa 80% dintre apartamente la Ungheni au contracte de evacuare a gunoiului. Situația e mult mai rea în ceea ce privește casele individuale, unde doar 51% dintre acestea au contracte, iar colectarea deșeurilor se face de doar 2 ori pe lună, în timp ce  media pe țară este de 8 ori/lună.

Iluminat stradal cu consum mare de energie
Străzile din Ungheni sunt iluminate în proporție de 80% cu o densitate medie de 23 becuri/km de rețea. Cu asemenea indicatori Ungheni se plasează printre orașele cu un serviciu public de iluminat stradal cu acoperire bună. Însă, dat fiind faptul că doar 7,2% dintre corpurile de iluminat sunt eficiente energetic (LED), iluminatul stradal consumă mult mai multă energie, respectiv implică costuri mai mari pentru primărie decât în orașele care utilizează LED-uri.

Pentru comparație, www.serviciicomunale.md arată că municipiul Ungheni cheltuie anual cca 12500 lei la fiecare km de rețea de iluminat stradal, în timp ce, spre exemplu, orașul Strășeni cheltuie doar 1900 lei/km, uar Bălți – 5100 lei/km.

Transport de persoane fără autorizație
Nici una dintre cursele transportului local de pasageri din Ungheni nu este autorizată de Agenția Națională Transport Auto (situația anului 2017), iar vechimea mijloacelor de transport utilizate e de 15,4 ani, situație asemănătoare cu cea din Călărași și Chișinău. În același timp, niciuna dintre unitățile de transport public nu are o vechime mai mică de 10 ani.

De notat că toate datele despre serviciul apă, canalizare, salubritate, iluminat stradal și transport public au fost furnizate de Primăria Ungheni și se referă la situația anului 2017.

Cei ce doresc să afle mai multe informații cu privire la serviciile comunale din Ungheni, să le compare cu cele din alte localități urbane din Republica Moldova, o pot face accesând  www.serviciicomunale.md.

Datele au fost preluate de pe portalul www.serviciicomunale.md, elaborat de Asociația pentru Democrație Participativă ADEPT cu finanțare din partea UK aid cu suportul Guvernului Marii Britanii. Responsabilitatea pentru conținutul materialului aparține autorului, și nu reflectă neapărat poziția finanțatorilor.

(359 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: