Codul electoral al Republicii Moldova prevede că sediile secțiilor de votare se stabilesc, de regulă, în sediile aflate în proprietate publică şi se amenajează astfel încât să faciliteze accesul persoanelor cu probleme locomotorii.

Contrar prevederilor legale, în prezent sunt multe secții de vot, atât din capitală, cât și din țară, care nu sunt adaptate necesităților persoanelor cu nevoi speciale.

Ludmila Iachim, directoarea executivă la Asociația „Motivație”, se deplasează cu ajutorul scaunului rulant de la 13 ani. Ea își amintește cu tristețe de situațiile când trebuia să meargă să voteze, dar secțiile de votare nu erau adaptate persoanelor cu nevoie speciale, atât în satul ei natal, cât și la secțiile de vot din Chișinău. „Am votat la mai multe secții, dar în majoritatea nu am putut să intru de sine stătător, ci doar cu ajutorul rudelor sau al prietenilor. La secția de la Liceul Teoretic „Ginta Latină” din sectorul Ciocana al Capitalei, de exemplu, nu era rampă de acces pentru alegătorii cu nevoie speciale. O experiență mai bună am avut-o la secția de vot din incinta Centrului comunitar pentru copii şi tineri din sectorul Botanica, care a fost accesibilă pentru mine”, spune Ludmila. De altfel, intrarea în Liceul „Ginta Latină”, unde se vor afla două secții de vot la alegerile parlamentare și referendumul din 24 februarie 2019, nici până acum nu este adaptată necesităților persoanelor cu dizabilități.

La alegerile din 24 februarie, în satul Ustia din raionul Dubăsari vor fi deschide două secții de vot, una la gimnaziu și alta la Casa de cultură. La intrarea în gimnaziu sunt trei scări care vor fi un impediment pentru o persoană în scaun rulant, iar la Casa de cultură, chiar dacă există o rampă de acces, ea nu are o bară de sprijin, necesară pentru accesul în interior a persoanelor cu dizabilități. Nelly Popov, asistenta socială din Ustia, spune că la evidența primăriei sunt opt persoane cu probleme locomotorii. Din spusele Alexandrei Crăciun, președinta Biroului electoral de la secția de votare de la Casa de Cultură din Ustia, persoanele cu dizabilități nu vin la secțiile de votare: „La noi drumurile sunt atât de rele încât aceste persoane preferă, de obicei, să solicite urna mobilă la domiciliu”.

În lege una, în realitate alta

Conform Codului electoral, responsabilitatea pentru organizarea votării, inclusiv pentru amenajarea localurilor şi pentru menținerea în ele a ordinii cuvenite o poartă biroul electoral al secției de votare. Obligația de adaptare a infrastructurii, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități, este prevăzută și de Legea privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi: „obiectele de menire socială trebuie să fie amenajate într-un mod care să le facă accesibile pentru persoanele cu dizabilități: dotate cu căi de acces și instalate cu respectarea actelor normative în vigoare vizând domeniul respectiv. În cazul în care obiectele de menire socială, din motive tehnice, nu pot fi amenajate astfel încât să fie accesibile persoanelor cu dizabilități cu respectarea normativelor în vigoare, autoritățile administrației publice locale, asociațiile obștești și persoanele juridice de drept public sau de drept privat trebuie să întreprindă măsuri corespunzătoare pentru adaptarea rezonabilă a obiectelor în cauză la necesitățile persoanelor cu dizabilități”.

Întrebată dacă Comisia Electorală Centrală cunoaște numărul secțiilor de votare accesibile persoanelor cu necesități speciale locomotorii, Rodica Sîrbu, șefa Direcției comunicare, relații publice și mass-media a CEC, a declarat că: „CEC nu poate decât să ceară administrațiilor locale să se conformeze și să aplice standardele, dar nu avem date statistice în acest sens”.

Ludmila Iachim cere autorităților să asigure respectarea legislației care garantează că fiecare cetățean are drepturi egale. Totodată, ea îi îndeamnă pe alegători să consulte harta accesibilității de pe site-ul Asociației „Motivație”, unde sunt informații despre clădirile accesibile și neaccesibile din țara noastră, și să ceară autorităților să le respecte dreptul la exercitarea votului. Aici sunt evaluate 265 de secții de votare din țară.

Potrivit Raportului final al Misiunii de observare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 30 octombrie 2016, observatorii Promo-LEX au constatat că la ultimele alegerile prezidențiale, 1132 de secții de votare din țară nu erau adaptate cu rampe de acces. Menționăm că, potrivit CEC, pentru alegerile din 24 februarie 2019, în țară au fost constituite 2018 de secții de vot.

Notă:
Din Regulamentul CEC cu privire la accesibilitatea procesului electoral pentru persoanele cu dizabilități:

Organele administrației publice locale sînt responsabile pentru amplasarea rampelor la secțiile de votare. Rampele de adaptare rezonabilă destinate persoanelor cu dizabilități trebuie fixate cu ciment sau șuruburi de sol. Rampele semipermanente sunt amplasate pe un postament de ciment sau pământ și sunt folosite pe termen scurt. Rampele mobile sunt fabricate de obicei din aluminiu și se pot plia pentru a putea fi transportate cu ușurință. Parametrii tehnici ai rampelor sunt următorii:
– lățimea minimă a rampei: 90 cm;
– panta maximă a rampei: 2,5 cm la fiecare 30 cm de parcurs;
– elevația maximă a posteriorului rampei: 75 cm;
– distanța minimă între barele rampei și zidul clădirii: 3,75 cm;
– barele – obligatoriu instalate de ambele parți ale rampei, la mai puțin de 75 cm înălțime.
Rodica Malic

Articolul se publică în cadrul proiectului „Campanie de informare şi educație electorală în regiuni privind alegerile parlamentare”, implementat de Asociația Presei Independente (API) și finanțat de Programul Mass-Media al Fundației Soros-Moldova. Opiniile exprimate țin de responsabilitatea API și pot să nu coincide cu poziția Fundației.

(18 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: