Bicicliștii de la Liceul ”Vasile Alecsandri”
Bicicliștii de la Liceul ”Vasile Alecsandri”

Zi de zi, de-i frig, de-i arșiță, o vei vedea neapărat pe profesoara Vera Burlacu din Ungheni mergând la liceu cu… bicicleta. E un mod de viață al ei, sănătos, dar care, afirmă ea, este însoțit și de numeroase pericole în condițiile actuale. Vorba e că lipsesc pistele pentru bicicliști.

”Din anul 1982 visez la piste pentru bicicliști în Ungheni. Chiar e nevoie de ele. Personal, nu mă simt niciodată în siguranță pe traseu”, spune dânsa.
A avut și momente, când aproape că a fost spulberată de vreun conducător auto mai înfocat.

”Șoferii, se pare, nu cunosc regulile de circulație pentru bicicliști. O zic, pentru că, deseori, atunci când arăt cu mâna că virez la dreapta, ei nu prea iau în considerație acest semnal. Am avut nefericita ocazie, când, după ce am arătat că voi vira și am întros volanul, un șofer mi-a tăiat calea”, povestește profesoara.
Cu toatea acestea, ea continuă să meargă cu bicicleta, iar exemplul ei l-au urmat zeci de elevi de la liceul în care lucrează – ”Vasile Alecsandri”. Aici a fost amenajat și un loc special pentru parcarea bicicletelor.

Nici elevii care au ales să vină la școală cu bicicleta nu se simt în siguranță maximă
”Eu merg pe bicicletă de patru ani. Sunt nevoit să merg ori pe bordură, ori pe partea carosabilă a drumului, căci majoritatea trotuarelor din oraș sunt foarte înguste și nu puteam să ne permitem să mergem printre pietoni. De aceea îmi doresc să existe măcar pe unele porțiuni piste pentru bicicliști, cum am vazut în alte țări. Ar fi foarte comod pentru toți”, spune Marcel Bulat.

Și colega lui, Livia Covaliov, e de aceeași părere. ”Când mă deplasez cu bicicleta prin oraș, nu mă simt în siguranță, pentru că nici șoferii, nici pietonii nu respectă regulile de circulație. Pistele pentru bicicliști ar rezolva problema”, menționează ea.

Vor fi sau nu vor fi?
”Eu, de felul meu, sunt optimistă. Dar în cazul pistelor pentru bicicliști sunt sceptică”, spune  Vera Burlacu.
”Construirea unor piste ar fi posibilă pe unele străzi, dar cu condiția intervenției în așa-zisă zonă verde dintre carosbil și trotuar”, susține, la rândul său, arhitectul-șef la orașului Ungheni, Vlad Savin. Dar… ”Tare mare popor ecologist mai suntem”, face dânsul o remarcă, dând de înțeles că e foarte complicat, la ora actruală, să defrișezi un copac, fie și semiuscat.

Există o întreagă birocrație până obții avizul ecologiștilor. În plus, îți aprinzi paie în cap în momentul în care începi să tai un arbore. Neapărat se va găsi cineva care te va insulta, te va blestema.
Totodată, în prezent nu există nici bani pentru a construi piste pentru bicicliști. Iar costul lor e foarte mare – 100-200 de euro / 1 metru.

Speranța moare ultima

Totuși, autoritățile promit că vor amenaja un loc special pentru amatorii de ciclism. Potrivit viceprimarului Eduard Balan, acest loc va fi amenajat în parcul central.
”Probabil, va fi în partea stângă a parcului dinspre strada Decebal. Mai exact, nu departe de aleea principală. Lucrările de amenejare a acestui teren sunt prevăzute în etapa a patra a proiectului ”Reabilitarea Parcului Central”, a explicat dânsul.

Proiect-pilot: ”Permis pentru bicicliști”
În scurt timp, în premieră pentru Republica Moldova, la Ungheni va fi demarat un proiect-pilot, ce prevede eliberarea unor permise speciale pentru bicicliști. Anunțul a fost făcut de către Inspectoratul General al Poliției. Ideea a fost preluată din Italia și Germania, unde elevii claselor  mari sunt instruiți de către polițiști privind regulile de circulație pentru bicicliști. Exact așa se va proceda și la Ungheni, mai ales că aici există și un spațiu special amenajat pentru eduația rutieră, numit ”Orășel al siguranței copiilor”.

Acest articol este produs în cadrul Proiectului ”Vocea cartierului tău”, realizat de ziarul ”Expresul” în cadrul programului ”Încurajarea tinerilor să devină cetățeni activi”, implementat de IREX Europe și AO ”Centrul Media pentru Tineri”, finanțat de Uniunea Europeană. Opiniile exprimate în acest reportaj nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(111 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: