Sergiu Cotruță
Sergiu Cotruță

36 de fotografii, 36 de subiecte în 36 de luni. Asta și-a propus fotograful Sergiu Cotruță, care-și semnează lucrările SerKo.

Recent, dânsul a cutreierat Ungheniul pe timp de noapte, pentru a fotografia 36 de bănci din cartierele orașului. Printre acestea, și banca ”Expresul”, despre care, ulterior, a spus că i-a plăcut mult și că este una dintre cele mai interesante și frumoase.

Obiectivul aparatului său a surprins de toate: și bănci deosebit de furmoase, bine îngrijite, dar și bănci uitate, deteriorate.
”Fiecare dintre băncile pe care le-am fotografiat are ceva aparte, deosebit. Are, dacă vreți, o istorie și o energie absolut fermecătoare”, a făcut o remarcă Sergiu Cotruță, pe care l-am invitat la banca ”Expresul” pentru a discuta mai pe îndelete despre noul său proiect.

De ce ”36”?
Este simplu. La vârsta de 13 ani, am început a fotografia cu un aparat vechi, cu celebrul film de 36 de cadre. Acum, mi-am amintit de acele vremuri, de acel film, și mi-am zis să reînvii tradiția, să realizez un proiect al meu, de suflet, întitulat ”36”.
Am început cu fântânile, și cele moderne, și cele cu cumpănă, și cele părăsite. Apoi, am trecut la copacii singuratici. Mai am fotografiate 36 de stații cu mozaic. Recent, mi-a venit ideea să fotografiez băncile din Ungheni. E primul set de fotografii, pe care l-am lansat în spațiul virtual și mă bucur că a prins la public, am fost observat și de presă.

Și, totuși, de ce băncile din Ungheni?
Ideea a venit pe neașteptate. S-a întâmplat noaptea. Ieșisem cu un prieten la plimbare prin oraș și, involuntar, am început să fotografiez băncile. Pare oarecum straniu, dar eu în suflet sunt mai artistic și, când vine momentul, atunci acționez. Ziua, când toată lumea se grăbește, aceste bănci rămân în umbră, oamenii nici nu le mai observă. Dacă, însă, te oprești, observi cât de interesante sunt. Mi-a atras atenția, în mod special, o bancă instalată în curtea unui bloc din centrul orașului. Era foarte îngrijită, proaspăt vopsită. Aveai impresia că abia ajunsese aici.
Să știți că aceste bănci ne pot spune multe despre oameni, despre viața comunității sau a cartierelor orașului. Privindu-le, ne putem da seama și despre cultura cetățenilor. Unele sunt foarte îngrijite, altele sunt deteriorate și se vede cu ochiul liber că cineva a făcut-o conștient.

Ziceai că ai început să fotografiezi la vârsta de 13 ani. Îți mai amintești de acel moment?
Da, bineînțeles. Primul aparat de fotografiat mi l-au cumpărat părinții. Era cam vechișor, dar costa numai 30 de ruble. Am văzut din start că nu e bun, dar, pe atunci, posibilitățile de a-mi cumpăra altul erau foarte mici. Am făcut, totuși, economii și, de 60 de ruble, părinții mi-au cumpărat un aparat de fotografiat nou, dintr-un  magazin din Sculeni, unde se vindeau mărfuri  confiscate în vamă.
Având deja un aparat de fotografiat mai bun, le făceam fotografii colegilor, astfel că, în scurt timp, am devenit fotograf recunoscut de cei ce mă înconjurau. Primele fotografii erau alb-negru. Developam filmul acasă, într-o soluție specială, pe care mi-o aducea mama de la serviciu. Ea lucra într-un cabinet Röntgen.

Ai făcut mai apoi studii speciale în domeniul fotografiei?
Pare, poate, straniu, dar, după absolvirea școlii, am mers la Universitatea Agrară. Nu m-am reținut, însă, mult acolo. Mi-am dat seama că nu e pentru mine. Fotografia mă interesa mult mai mult decât cadastrul. Ulterior, am făcut dreptul, dar nu l-am practicat. M-am apucat serios de fotografie. Un prieten mi-a împrumutat bani, ca să-mi cumpăr un aparat de fotografiat mai performant. Am mers la prima nuntă în calitate de fotograf și de aici a pornit totul. Continui și în prezent să fotografiez la diverse evenimente și mă bucur de oportunitățile pe care le am.

Când reușești să mai realizezi și proiecte personale, de suflet?
Atunci când îți place ceea ce faci, le reușești pe toate. Apropo, pentru proiectul ”36”, pe care mi l-am propus să-l realizez în trei ani (36 de luni), voi avea nevoie, cu siguranță, de ajutorul prietenilor. Am toate cele pentru a realiza fotografii bune, doar că mă tem că nu voi reuși să selectez subiectele necesare. Deci, am nevoie de idei, cât mai multe, cât mai inspirate. Le voi fi foarte recunoscător celor care mă vor ajuta în acest sens.

Acest articol este produs în cadrul Proiectului ”Vocea cartierului tău”, realizat de ziarul ”Expresul” în cadrul programului ”Încurajarea tinerilor să devină cetățeni activi”, implementat de IREX Europe și AO ”Centrul Media pentru Tineri”, finanțat de Uniunea Europeană. Opiniile exprimate în acest reportaj nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(473 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: