De vorbă cu președinta raionului, Ludmila Guzun, despre… drumuri

În fotografie: Ludmila Guzun 

Suntem deja în vară, o perioadă mai mult decât favorabilă pentru reparația drumurilor. Care e situația în acest domeniu la ora actuală? Trebuie să spun că bani pentru reabilitarea drumurilor au fost alocați. Față de anul trecut, e o majorare a acestei sume. Consiliul Raional are 15 milioane de lei pentru reabilitarea drumurilor de acces spre localități. Reparația a început. Deja au fost recepționate primele porțiuni de drumuri reparate spre Sinești, Condrătești. În total, avem de reabilitat în anul curent 12 porțiuni de drum. Problema e că nu avem antreprenori, căci majoritatea sunt cuprinși în acel program despre care se cunoaște: ”Drumuri bune pentru Moldova”.

Care drumuri, la concret, vor fi reabilitate din cele 15 milioane de lei, despre care ați pomenit?
Voi menționa, în primul rând, drumul ce leagă satul Todirești de Petrești. Anul trecut am reparat o porțiune de drum la Todirești, iar acum ne-am propus să asigurăm continuitatea. Vom interveni și la drumul către Grăseni, la drumul de acces spre staul Cornești dinspre Bahmut. Știm că mai există o porțiune ce necesită reparație: din sat spre orașul Cornești. Dar, probabil, va rămâne pentru anul viitor.
Tot în acest an vom începe drumul spre Măgurele dinspre Boghenii Noi. Vom începe și drumul de la Bușila spre Chirileni, drumul de la Drujba spre Hîrcești. Vom începe și drumul spre Mănoilești, Cetireni.
Dacă va fi menținută aceeași finanțare, noi am putea, în câțiva ani, să aducem toate drumurile de acces în stare practicabilă. Este vorba de 172 de kilometri.

Ați reparat și câteva drumuri din orașul Ungheni.
Da, anul trecut, Consiliul raional a luat în gestiune străzile: Oleg Ungureanu, Creangă, Crestuic, Industrială… Am reparat străzile Ungureanu și Creangă, iar anul acesta vom face marcajul aici. Ne propunem să reabilităm și trotuarul spre întreprinderea ”Lear”, precum și o porțiune în regiunea zonei unde este amplasată Cooperația de consum.

Se știe că drumul de la intrarea în orașul Ungheni dinspre Chișinău e într-o stare deplorabilă. Ce facem cu el?
Am făcut un demers să fie transmis către Consiliul raional. Sunt 7000 de metri pătrați. Sper ca în scurt timp să începem și aici reparația.

S-a vorbit cu mult fast despre Programul ”Drumuri bune pentru Moldova”. La ce etapă e realizarea acestui program în raionul Ungheni?
Avem alocate, prin hotărâre de Guvern, 88 de milioane de lei. Este raionul cu cea mai mare sumă alocată în acest sens. Deja au început lucrările, la Frăsinești și Măcărești.

Drumurile vor fi asfaltate sau pietruite?
La alegerea primarului și a activului local. Solicitarea a fost să fie asfalt, dar unii primari și-au exprimat dorința să pietruiască, pentru că astfel vor reuși să reabiliteze porțiuni mai mari de drum. Chiar au spus: ”Vreau să-i scot din glod pe oameni, apoi vom merge cu asfaltul”.

Ce lungime vor avea acele porțiuni reparate?
Acolo unde va fi asfalt, sigur că lungimea va fi mai mică, 600-700 de metri. Nu poți face multe cu un milion și ceva de lei.  Acolo unde se va opta pe pietruirea drumului – circa doi kilometri.

Chiar credeți că se va reuși să se facă totul până în toamnă, așa cum s-a promis?
Într-adevăr, este mult de reparat – aproximativ 90 km de drum. Dar antreprenorul ne-a asigurat că vor avea subantreprenori, ca să poată lucra concomitent în mai multe zone. Nu depinde de noi, dar sper să se realizeze acest angajament, mai ales că sursele au fost alocate.

Se știe că pentru municipiul Ungheni a fost alocată o sumă derizorie, doar 1 mln 800 mii de lei. Nu credeți că e prea puțin, din moment ce lungimea drumurilor aici e de zeci de ori mai mare decât în unele sate?
Aveți dreptate. Am avut o discuție în acest sens la Chișinău și ni s-au dat asigurări că centrelor de reședință ale raioanelor li se vor aloca suplimentar bani.
Și, deoarece tot vorbim despre oraș, aș vrea să mă refer la strada Petru Rareș. De fapt, nu atât la partea carosabilă, cât la trotuarele, pe care este imposibil să mergi la ora actuală.
Să știți că această întrebare îmi este adresată foarte des în ultimul timp. Proiectul respectiv, de construcție a drumului Ungheni-Cetireni-Alexeevca, este finanțat din Fondul Național de Dezvoltare Regională. Urmează să fie investite 92 de milioane de lei.
Antreprenorul care a câștigat licitația și-a luat subantreprenori. Porțiunea mai aproape de oraș a fost începută, anul trecut, de un subantreprenor, cu părere de rău, nu dintre cei mai onești. Acum trebuie să reparăm ceea ce s-a făcut greșit. L-am avertizat pe antreprenor că nu voi semna niciun act de recepție, oricât de calitativ ar fi drumul făcut în continuare, până nu vor fi corectate toate greșelile din anul trecut.

Ce urmează să corecteze?
Asfaltul a fost pus necalitativ. O parte din trotuare au fost puse în noiembrie – decembrie și, evident, sunt necalitative. O problemă mare e cu intrările în curți. Au fost niște neclarități și avem ceea ce avem; porțiuni doar pietruite, ceea ce creează impedimente pentru pietoni. Urmează ca acestea să fie asfaltate, iar termenul limită este sfârșitul lunii iunie. Sper că antreprenorul va respecta orarul și își va îndeplini toate obligațiunile, că vom depășim problemele cu care ne-am ciocnit și vom merge înainte.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(422 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: