Expresul

O vamă modernă la Poarta de Vest. Când și cum?

Vitalie Vrabie

Gata cu cozile imense în vama Sculeni. Din vara anului viitor, postul vamal de aici se va extinde și se va moderniza. Lucrările propriu-zise vor începe în primăvară, iar întreg proiectul de reabilitare va dura aproximativ trei ani.

Costul proiectului va fi pentru  Republica Moldova şi România câte cinci milioane de euro.  Uniunea Europeană va acorda finanțare în proporție de 70%, iar celelalte 30 % vor fi oferite de Guvernul Republicii Moldova.
Despre toate acestea a vorbit șeful Serviciului Vamal, Vitalie Vrabie, prezent, săptămâna trecută, la vama Sculeni.

Ce avem la moment?
Potrivit lui Vitalie Vrabie, în prezent, se circulă în vamă pe câte trei piste de control la intrare și la ieșire.
”După reconstrucție, ne propunem să avem patru piste pentru călători și autoturisme la intrare și patru piste la ieșire. Adică, vom dezvolta această infrastructură de capacitate pentru autoturisme și călători cu 150%. Cea mai mare problemă, la ora actuală, este punctul de intrare și ieșire la transportul de mărfuri. Aici avem câte o pistă la intrare și, respectiv, la ieșire și încă una pentru agenții economici autorizați, intrare-ieșire. În rezultatul organizării postului, vom avea, în loc de trei piste pentru transportul de mărfuri, opt  piste. Vor fi câte trei piste pentru intrare și, respectiv, ieșire, și două piste intrare – ieșire pentru agenții economici autorizați”, a explicat oficialul.
În anul 1996, când Postul vamal Sculeni a fost  renovat, avea o suprafață totală de 2,25 hectare. În rezultatul modernizării, se va extinde până la 3,62 hectare.

Cum se traversează-n vamă? Ce se va schimba?
Vitalie Vrabie a menționat că, în anul 2016, la vama Sculeni s-a înregistrat o creștere constantă a numărului de traversări, iar în anul 2017 – o descreștere. Explicația e simplă. ”Descreșterea a avut loc din cauza drumului Chișinău-Sculeni, care e în reparație”, a spus dânsul, după care a precizat: ”Dar acest flux  de autoturisme pe care îl pierdem la Sculeni, îl regăsim în vama Leușeni. După ce drumul va fi reparat, vom avea o nouă creștere a numărului de traversări prin vama Sculeni”.

Cu proiectul pe masă, în așteptarea finanțării
Șeful Serviciului vamal a mai spus că extinderea vămii Sculeni și construirea unor noi piste ar putea fi realizată într-un termen mai restrâns decîte trei ani. Asta, doar dacă finanțarea va fi la timp și se va lucra intensiv
”Eu sunt convins că, în condițiile în care Bruxelles-ul ne va asigura finanțarea și ne va permite, noi vom realiza în doi ani acest proiect”, a specificat dânsul.
Vitalie Vrabie a subliniat că Postul vamal Sculeni nu va fi închis decât pe jumătate în perioada lucrărilor de reparație, pentru ca să fie menținută aceeași capacitate de procesare și trafic prin acest post.
Peste doi-trei ani, Postul vamal Sculeni va fi unul dintre cele mai moderne la frontiera cu România, a dat asigurări dânsul.

Detalii:
Postul vamal Sculeni este unul dintre cele mai aglomerate la ora actuală. Zilnic, este traversat de peste 2000 de unităţi de trasport, dintre care 350 sunt autocamioane.
Proiectul urmează a fi implementat în cadrul Programului Operaţional Comun România – Republica Moldova 2014-2020, finanțat de Uniunea Europeană cu un buget de 10 milioane de euro, beneficiarii căruia sunt Agenția Națională de Administrare Fiscală din România – lider de Proiect și Serviciul Vamal al Republicii Moldova – partener.

(354 vizualizări)