Un site obscur intitulat Gazmd.ru relatează că Întreprinderea Red Union Fenosa S.A. a fost amendată de Curtea Constituțională a Republicii Moldova cu zece milioane de lei, deoarece ar fi interzis utilizarea unui dispozitiv care ar economisi consumul de energie electrică. Articolul conține doar informații false, iar scopul acestuia este ca, prin escrocherie, să promoveze un dispozitiv care nu a fost testat oficial.

În articolul „Cum un simplu locuitor al Chișinăului a pedepsit Î.C.S. Red Union Fenosa S.A.de 10 milioane de lei pentru frauda consumatorilor”, publicat de acest site, se povesteşte despre un litigiu pe care l-ar fi avut un locuitor al orașului Chișinău cu principalul furnizor de energie electrică de la noi, Î.C.S. Red Union Fenosa S.A. Nemulțumit de sumele mari din facturile pentru electricitate, acest consumator ar fi achiziționat un dispozitiv „miraculos” care economiseşte consumul de energie. Însă Red Union Fenosa l-ar fi înștiințat, printr-o scrisoare oficială, că dispozitivele care nu sunt autorizate de furnizor, sunt interzise. Astfel, consumatorul nemulțumit s-ar fi adresat Curţii Constituționale a Republicii Moldova, Serviciului „Antimonopol” (probabil, se are în vedere Consiliul Concurenţei), dar și la Procuratură, iar după un litigiu, întreprinderea ar fi fost amendată cu zece milioane de lei. Textul este ilustrat cu facturi, o scrisoare pe foaia cu antet a Red Union Fenosa, dar şi cu sfatul unui avocat, Anatol Istrati, care ar fi membru al Uniunii Avocaților din Moldova și care laudă acel dispozitiv, afirmând că  prin astfel de interdicții furnizorul de energie ar comite o ilegalitate.

Reclamă cu informații false

În realitate, acest articol conţine doar informaţii false, cu ajutorul cărora autorii fac reclamă acestui dispozitiv. Primul fals este că Red Union Fenosa ar fi fost amendată de Curtea Constituțională. Conform legislaţiei, Curtea Constituțională are cu totul alte atribuţii şi nu poate stabili şi impune amenzi. Sunt false fotografia şi numele avocatului prezentate în acest articol: în Lista avocaţilor care au dreptul de a exercita profesia de avocat pentru anul 2017 (sursă: Uniunea Avocaților din Republica Moldova) este înregistrat un singur avocat cu numele Anatolie Istrate, însă nu este vorba de persoana citată în text. Fotografia este la fel una falsă: aceeași imagine este utilizată în mediul online în mai multe materiale promoționale din Ucraina și Federația Rusă, atribuindu-i-se diferite nume și profesii.

Un material cu conținut similar a fost publicat și pe un site din Ucraina, cu denumirea sugestivă Tolko-pravda.com.ua, unde acelaşi „avocat” apare deja cu numele Serghei Pokrovskii. Scopul materialului este promovarea aceluiași dispozitiv care ar reduce cheltuielile la energia electrică.

Red Union Fenosa: „Manipulare, denigrare, escrocherie”

Vasile Gribincea, șeful Departamentului Relaţii Externe şi Comunicare de la Red Union Fenosa, cunoaşte despre aceste dezinformări. El a precizat că modelul facturii publicate de acel site nu corespunde originalului, îndemnând consumatorii să fie atenți când citesc astfel de informații. „Este o manipulare a consumatorilor de energie electrică pentru a-i determina să cumpere niște dispozitive cu caracteristici tehnice dubioase. La fel, este și o denigrare a întreprinderii noastre, de aceea le recomandăm oamenilor să obțină informații în domeniu direct de la instituțiile abilitate, cum ar fi Departamentul de Standardizare și Metrologie care verifică, certifică și permite utilizarea unor dispozitive”, a declarat Vasile Gribincea pentru Asociaţia Presei Independente (API). De menţionat că furnizorul de energie electrică, dar şi consumatorii, au mai fost ținta unor dezinformări similare. Astfel, în vara anului curent, în reţelele de socializare au fost publicate informaţii cu caracter denigrator, folosindu-se ilegal interfaţa unor portaluri de ştiri, scopul final fiind promovarea şi comercializarea unor dispozitive electrice. Atunci Red Union Fenosa a publicat un comunicat de presă prin care i-a atenționat pe cetățeni despre această escrocherie și dezinformare.

Precizăm că site-ul Gazmd.ru a fost înregistrat în luna decembrie curent, însă articolul cu informaţii false este datat cu luna septembrie, adică anterior înregistrării site-ului.

Lilia Zaharia

Articolul a fost realizat în cadrul Campaniei media împotriva informației false şi tendențioase STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API). Alte materiale despre informaţii false şi manipulatorii citiţi pe site-ul www.stopfals.md

 

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(88 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: