Trenurile de pasageri nu mai sunt o prioritate pentru călători. Se pare că nu mai sunt o prioritate nici pentru responsabilii din domeniu.

Fiind într-o vizită de lucru la Ungheni, viceministrul Transportului și Infrastructurii Drumurilor, Anatol Usatîi, a recunoscut că, urmare a unei analize efectuate, s-a ajuns la concluzia că serviciul pasageri din cadrul Căii ferate Moldovenești poate ajunge la faliment. E, de fapt, deja falimentar.

”Mă interesează serviciul călători. Ce se prevede pentru viitor? Cum procedăm cu reformele? Ce facem cu restanțele salariale? Dar cursele regulate? Mă interesează dacă ne paște pericolul ca, la un moment dat, să rămânem fără serviciul călători și să nu mai avem trenuri de pasageri”, a tot întrebat Lilia Bernic, șefa Gării feroviare Ungheni. Tot ea a făcut o remarcă: ”Călătorii mai solicită transportul  feroviar”.

Răspunsul iceministrului Anatol Usatîi n-a fost deloc optimist. Dânsul a recunoscut că problemele sunt grave. ”La momentul actual, numărul de călători este în mare scădere, iar restanțele salariale se datorează anume serviciului de pasageri”, a spus oficialul.

Dânsul a adus în acest sens și câteva cifre. Dacă transportul de mărfuri aduce venituri până la 60 de milioane de lei, atunci transportul de călători a înregistrat, anul trecut,  pierderi de peste 200 de milioane de lei.

Și atunci, care va fi soarta transportului de călători?

Răspunsul l-a oferit același Anatol Usatîi: ”Trebuie să fim atenți. Urmează să discutăm, să organizăm dezbateri cu societatea, ca să fie clar dacă avem sau nu nevoie de transportul de călători pe calea ferată. Dacă nu avem nevoie, ce facem mai departe? Cum asigurăm mobilitatea persoanelor?”.

Deocamdată, potrivit dânsului, nu există nici un Plan de acțiuni referitor la căile ferate, ca să se știe exact ce urmează.Totuși, există experiența europeană, la care s-a referit și viceministrul.

”În țările Europei, transportul de pasageri pe calea ferată este subvenționat de stat. În nici o țară aceste servicii nu sunt fezabile. Dar beneficii sunt, indirecte: în primul rând, drumurile sunt ”eliberate”, adică e mai puțină aglomerație pe ele. În consecință, se produc mai puține accidente, aerul se poluează mai puțin. Sunt multe beneficii suficient de mari”, a explicat dânsul.

Ce zic pasagerii?
Printre cei care utilizează destul de des trenul pentru a se deplasa se numără și primarul de Cioropcani, Victor Robuleț. Dânsul nu a putut fi indiferent și a ținut să-și expună punctul de vedere. S-a plâns de neglijența oamenilor, dar și a lucrătorilor căii ferate.

”Vreau să spun că trenurile reprezintă un mijloc de transport accesibil pentru cetățeni. Dar nu înțeleg de ce se face un orar al mersului trenurilor, care este, practic, în detrimentul oamenilor. Mulți locuitori de la noi lucrează la Ungheni. Se știe că ziua de muncă se termină la 17.00. Trenul care merge spre Bălți și are oprire la Cioropcani se pornește din Ungheni la 16:28. Cum vreți pasageri, dacă nu se ține cont de comoditatea acestora?”, a întrebat dânsul, după care a concluzionat: ”Dacă ar fi un proprietar privat, cu siguranță s-ar gândi la aceste momente, căci nu și-ar dori să fie în pierdere”.

Victor Robuleț a atins și o altă problemă: lipsa corectitudinii și din partea pasagerilor, dar și a controlorilor din trenuri. ”Am numărat de câteva ori, la gara din Ungheni, oamenii ce urcau în tren. Păi, din 50-60 cumpărau bilete doar vreo 10. În rest, plăteau controlorilor, mai puțin bineînțeles. Acești bani, presupun, merg în buzunarul lor. Cum credeți, poți avea venit cu o asemenea atitudine?”, a explicat dânsul. Apoi a venit cu o precizare: ” Eu le spun oamenilor de  multe ori că noi ne facem rău cu mânuța noastră. Dacă biletul costă 14 lei, achitați cât trebuie și călătoriți sănătoși. Dar la noi ce se face? Controlorii iau de la oameni câte 10 lei și… toți sunt  bucuroși”.

Reacția a venit din partea șefului Nodului Căii Ferate din Ungheni , Igor Bereghici.

”Cu părere de rău, situația caii ferate este mult mai complicată și îmi pare rău că se discută astfel de întrebări minuscule.  Mentalitatea trebuie schimbată la oameni”, a spus dânsul, fără să precizeze a cui exact: a angajaților căii ferate sau a pasagerilor.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(434 vizualizări)

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: