Un incident la o farmacie a fost generalizat şi prezentat ca o dovadă a „înfloririi naţionalismului” în Moldova

La 4 ianuarie 2017, versiunea online a ziarului „KP v Moldove” (Kp.md) a publicat articolul «В аптеках Кишинева перестали говорить на русском языке даже с гостями Молдовы: Не нравится – умирайте!» (traducere: „În farmaciile din Chişinău au încetat să mai vorbească în limba rusă, chiar şi cu oaspeţii veniţi în Moldova: Dacă nu vă place, muriţi!”). În articol este citată o scrisoare venită pe adresa redacţiei de la o cetăţeană a Germaniei care a fost în ospeţie la prietenii din Chişinău. Ea se indignează că angajata unei farmacii refuză să discute cu clienţii în limba rusă. Redacţia a prezentat această situaţie ca fiind una tipică pentru farmaciile din Chişinău, din titlu reieşind că vorbitorii de limbă rusă sunt lăsaţi să moară dacă nu vorbesc limba română. «На бытовом уровне в нашей стране по-прежнему процветают национализм и необъяснимое упрямство со стороны работников сферы обслуживания» (traducere: „La nivel social, în ţara noastră în continuare înfloreşte naţionalismul şi încăpăţânarea inexplicabilă a angajaţilor din sectorul serviciilor”), scrie redacţia ziarului. Reprezentanţii farmaciei spun că motivul iniţial al conflictului a fost altul, iar clienta s-a supărat după ce i s-a făcut observaţie să nu deschidă sticluţa medicamentului care i-a fost propus. În opinia expertei media Viorica Zaharia, ziarul a prezentat informaţia tendenţios, iar titlul şi subtitlul manipulează opinia publică şi propagă discursul de ură.

Kp.md a publicat integral plângerea Tatianei Dubin, însă nu a prezentat reacţia farmacistei, numele căreia îl cunoştea, şi nici a reprezentanţilor farmaciei. La sfârşitul articolului se menţionează doar că, la momentul publicării, directorul general al reţelei de farmacii nu era în ţară şi că se va reveni la subiect după sărbători. În schimb, redacţia a comentat că sunt frecvente cazurile când angajaţii din domeniul serviciilor ar refuza, principial, să vorbească în limba rusă. La solicitarea Asociaţiei Presei Independente (API), colaboratorii ziarului au spus că incidentul ar fi avut loc la una din farmaciile „Hippocrates”.

Reprezentantul farmaciei: „Motivul iniţial al conflictului nu a fost cel al limbii vorbite”

Mihai Postolachi, manager pentru dezvoltare al Companiei „Hippocrates”, confirmă că un asemenea incident a avut loc la 30 decembrie 2016, dar spune că disputa s-ar fi iscat din cu totul alte motive decât limba vorbită de clientă. „Conflictul iniţial nu a avut nicio legătură cu limbile vorbite de cele două interlocutoare. Doamna care a întrebat de medicament a deschis flaconul, deoarece o interesa culoarea, apoi a refuzat să plătească. Acelei farmaciste îi este dificil să vorbească în limba rusă şi ea a explicat în limba română cum se utilizează medicamentul. Totodată, i-a făcut observaţie că nu trebuia să scoată capacul, deoarece produsul medicamentos nu va mai putea fi vândut unui alt cumpărător dacă nu e sigilat. Atunci clienta i-a cerut farmacistei să-i vorbească în limba rusă. Doamna nemulţumită s-a adresat administraţiei, iar noi am discutat cu farmacista, ne-am şi cerut scuze de la cumpărătoare. Conflictul a fost aplanat încă atunci, fiindcă ţinem atât la calitatea servirii pacienţilor, cât şi la imaginea noastră”, a declarat M. Postolachi.
Ziarul însă a publicat articolul fără opinia părţii acuzate. „După publicare, noi înşine am sunat la redacţie şi le-am spus versiunea noastră. Într-adevăr, directorul general nu este în ţară, dar ei puteau cere opinia altor specialişti de la noi, de la managerul de personal până la farmacista vizată, pentru a face un articol echilibrat”, a precizat Mihai Postolachi. Redacţia publicaţiei a confirmat că a discutat cu reprezentantul farmaciei despre acest caz abia după publicarea materialului.

Preşedinta Consiliului de Presă: „Jurnaliştii nu trebuie să propage discursul de ură”

În opinia expertei media Viorica Zaharia, preşedinta Consiliului de Presă din Moldova, articolul a fost realizat neprofesionist. „Redacţia a prezentat versiunea unei singure părţi implicate în conflict, fără să admită că există şi o altă versiune a celor întâmplate – cea a companiei farmaceutice şi a farmacistei care a servit clienţii. Jurnaliştii nu au verificat informaţia oferită de cititoare, ci au dat-o drept certitudine şi au folosit-o, generalizând, drept prilej pentru a afirma că în Republica Moldova există discriminare în funcţie de limba vorbită. Chiar dacă un astfel de incident ar fi avut loc în forma prezentată de KP, în nici un caz nu se poate afirma că astfel de lucruri se întâmplă „în farmaciile Chişinăului”, aşa cum se spune în titlu. O asemenea abordare este periculoasă, deoarece vizează un subiect sensibil şi, de fapt, reprezintă o formă de propagare a discursului de ură. Din comentariile redacţiei reiese că jurnaliştii nu şi-au propus să afle ce s-a întâmplat în realitate şi, în consecinţă, să informeze obiectiv publicul, ci să răspândească o informaţie în care procentul de adevăr este foarte mic, iar pe baza ei, să propage nişte stereotipuri”, a precizat Viorica Zaharia. Ea spune că autorul articolului a folosit mai multe tehnici de manipulare informaţională: “Articolul este construit cu folosirea tehnicilor de manipulare: nu au fost expuse toate circumstanţele şi detaliile cazului, generalizarea (fără probe, cifre şi date concrete), utilizarea unei singure surse, omisiunea, titlul ce nu corespunde conţinutului etc. Publicarea acestui text într-un ziar care pretinde a fi profesionist reprezintă o mostră de rea-intenţie”, a concluzionat experta.

Lilia Zaharia

Articolul a fost realizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase – STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(8 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: