Judecând după titlurile știrilor, pe care le afișează portalurile sau televiziunile, poți trage cu ușurință concluzia că unele media s-au angajat într-o competiție pentru cel mai tendențios și manipulator titlu. De multe ori, denumirile articolelor sunt formulate astfel, încât abia dacă au legătură cu textul, în timp ce normele jurnalismului prevăd că un titlu bine întocmit trebuie să conțină esența știrii și să nu inducă în eroare.

«Reuters: Молдaване готовы поддерржать пророссийского кандидата на президентских выборах» – citim pe site-ul postului de televiziune Accent TV. Dintr-o asemenea formulare, înțelegem că un jurnalist al agenției Reuters a scris un comentariu sau o analiză în care susține punctul de vedere din titlu. Însă, în conținutul știrii difuzată la Accent TV nu găsim niciun citat, nici măcar indirect, din care să reiasă afirmația din titlu. Nu există nici link direct la știrea de pe Reuters. În schimb, se anunță că Igor Dodon a oferit un interviu acestei agenții și este citat cu opinia: «Эти выборы проходят на фоне глубокого недоверия к власти и к проевропейской интеграции. В большинстве случаев, поддержка Евросоюза не более, чем геополитическая. А Запад закрывает глаза на коррупцию в молдавской бюрократии» / „Aceste alegeri se desfășoară pe un fundal de lipsă profundă de încredere față de putere și față de integrarea europeană. În majoritatea cazurilor, susținerea Uniunii Europene nu este decât geopolitică. Iar Occidentul închide ochii la corupția birocrației moldovenești”.

Titlul, formulat propagandistic, reprezintă, de fapt, un fals. Cititorului nu i-a fost prezentată vreo probă că Agenția de presă Reuters a publicat un material cu un asemenea conținut. Putem deduce că efectul dorit a fost transmiterea unui mesaj din care oamenii să afle că și jurnaliști de la instituții de presă internaționale consideră că moldovenii trebuie să aleagă un candidat pro-rus, așa cum se poziționează Igor Dodon.

„Maia a făcut PAS-ul și s-a lepădat de Năstase” este titlul unei știri de pe portalul Today.md, pe care îl regăsim practic în aceeași formulă și pe site-ul Moldova24.info – „Maia se leapădă de Năstase. S-a pornit de una singură în campanie”. Ambele formulări ne trimit cu gândul la o ruptură între cei doi politicieni, între care există un acord privind sprijinirea la alegeri a unui candidat comun. Astfel, cititorii au fost induși în eroare, întrucât în text se anunță că Maia Sandu s-a lansat în campania electorală și nu sunt informații despre vreo ruptură sau o denunțare a acordului dintre cei doi. Astfel, putem conchide că autorii au vrut să sugereze că opoziția ar fi dezbinată, pentru a slăbi încrederea alegătorilor în candidații acesteia.

„Ideea candidatului comun, ÎNGROPATĂ! «Dacă ajunge preşedinte, Năstase va duce ţara de RÂPĂ»”, a titrat Publika  TV la 11 octombrie 2016. Chiar dacă afirmația este luată între ghilimele și reprezentă o generalizare a ideilor formulate într-un talk-show desfășurat la Publika TV, jurnaliștii nu menționează în titlu că acestea sunt doar niște opinii. Astfel, titlul este manipulator deoarece se creează impresia că este vorba de un fapt real.

Cercetările de specialitate arată că cititorul modern mai întâi „scanează” cu privirea titlurile știrilor și abia apoi, dacă are timp și interes, citește și textele. Cunoscând acest lucru, unele redacții intenționat pun titluri manipulatoare care lasă în mintea oamenilor imagini eronate referitoare la faptele sau persoanele despre care au scris.

                                                                                                                                               Viorica Zaharia

Articolul a fost realizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase – STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(5 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: