Foto:  kidsthrive585.org
Foto: kidsthrive585.org

Majoritatea copiilor cu dizabilități din țară nu frecventează grădinițele, deoarece instituțiile preşcolare nu au infrastructuri accesibile pentru micuții cu probleme locomotorii şi nici specialişti calificați pentru a-i ajuta pe cei cu cerințe educaționale speciale. Ministerul Educației recunoaşte că procesul incluziunii educaționale a început doar în instituțiile şcolare, însă dau asigurări că în prezent instituția elaborează programe de educație incluzivă şi pentru instituțiile preşcolare.

Soții Vieru din satul Ratuş, raionul Criuleni ştiu foarte bine ce înseamnă o grădiniță neadaptată pentru copiii cu probleme locomotorii. Fetița lor, Marcela, este diagnosticată cu paralizie şi se deplasează foarte greu. Marcel, tatăl, spune că a trecut prin diferite dificultăți atunci când şi-a înscris fetița la grădiniță. Inițial, copilul a frecventat grădinița din Ratuş, însă nu stătea toată ziua acolo, din cauză că în instituție nu exista un specialist calificat, numit „cadru didactic de sprijin”. Directoarea grădiniței recunoaşte că în instituție nu este un astfel de educator, pregătit special ca să-i ajute pe copiii cu dizabilități, dar spune că dacă Marcela ar fi fost lăsată în instituție pentru toată ziua, era necesar ca acolo să se afle și mama ei. „Doamna dădacă este în vârstă şi de fiecare dată o ducea pe Marcela pe brațe la activitate. Nu avem specialişti care să se ocupe în mod special de această categorie de copii”, explică Vera Negură, directoarea grădiniței din Ratuş.

Grădinițe cu infrastructuri neadaptate

Tatăl fetiței spune că atunci când grădinița din Ratuş urma să fie reparată, el a încercat să-și înscrie copilul la grădinița din Drăsliceni, localitate din aceeaşi comună. Potrivit lui Marcel Vieru, directoarea instituției, Olga Guzun, a refuzat să primească fetița, motivând că nu sunt locuri disponibile și că instituția nu ar fi adaptată.

În anul de studii care a trecut Marcela Vieru nu a mai frecventat grădinița, familia mutându-se, temporar, în raionul Ungheni. Marcel Vieru spune că au fost nevoiți să plătească un pedagog ca să o instruiască la domiciliu pe Marcela pentru a o pregăti de şcoală. „Nu ştiu cu ce fel de educaţie incluzivă se laudă statul, atât timp cât copiii cu probleme locomotorii nu pot merge la grădiniţă. Intelectual, fetiţa mea este perfect sănătoasă, doar că are probleme de mobilitate”, adaugă bărbatul.

Andrei Brighidin:  „Copiii cu dizabilități trebuie să fie pe picior de egalitate cu ceilalți semeni”

Reprezentanții Ministerului Educației (ME) recunosc că, inițial, educația incluzivă în grădinițe a fost neglijată, instituția concentrându-se pe ciclul gimnazial. Viorica Marț, consultantă superioară din cadrul Direcției învățământ preuniversitar de la ME, argumentează că educația incluzivă a început în şcoli atunci când a demarat dezinstituționalizarea copiilor cu dizabilități, adică scoaterea lor din școlile-internat și integrarea în gimnaziile și liceele obișnuite. ”În aceste instituţii rezidenţiale erau doar copii de vârstă şcolară, iată de ce incluziunea s-a axat iniţial pe şcoli, iar grădiniţele au fost lăsate. Acum lucrăm la un program de includere a instituţiilor preşcolare în acest proces, avem și un exemplu în acest sens, iar o grădiniță cu practici incluzive puteți găsi în oraşul Orhei. În luna decembrie anul trecut, în instituţiile preşcolare din țară deja activau 42 de cadre didactice de sprijin”, spune reprezentanta ME.

În opinia lui Andrei Brighidin, membru al Consiliului pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalității, autoritățile ar fi trebuit să înceapă procesul de incluziune educațională de la grădiniță și nu de la școală. „E o abordare greşită să incluzi mai întâi ciclul gimnazial şi pe cel liceal, fără ca să fie luat în considerare învățământul preşcolar. Anume la grădiniță se pun bazele schimbării de atitudini. Copiii cu dizabilități trebuie să beneficieze de dreptul la educație, fiind pe picior de egalitate cu ceilalți semeni. Aici un rol deosebit îl au autorităţile publice locale, care trebuie să asigure buna funcţionare a instituţiilor preşcolare. Însă, deseori, barierele puse părinţilor şi acestor copii nu sunt de ordin financiar, ci ţin de atitudine”, precizează Andrei Brighidin.

Acum şase ani, Republica Moldova a ratificat Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități, document prin care statul şi-a asumat angajamentul să respecte drepturile copiilor cu nevoi speciale. Convenția prevede că statele semnatare vor lua toate măsurile necesare pentru a se asigura că minorii cu dizabilități se bucură pe deplin de toate drepturile şi libertățile fundamentale ale omului, în condiții de egalitate cu ceilalți copii.

Notă:  Din Legea privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi

Incluziune socială – ansamblu de măsuri şi acţiuni multidimensionale din domeniile protecţiei sociale, ocupării forţei de muncă, locuirii, educaţiei, sportului, ocrotirii sănătăţii, informării şi comunicării, mobilităţii, securităţii, justiţiei şi culturii, precum şi din alte domenii destinate integrării persoanelor cu dizabilităţi în societate.

Lilia Zaharia

Publicaţie realizată în cadrul proiectului „Eforturi consolidate ale mass-media în promovarea drepturilor omului şi diversităţii”, implementat de Asociaţia Presei Independente, cu suportul proiectului ”Susținerea Instituțiilor Naționale pentru Protecția și Promovarea Drepturilor Omului (INPPDO), conform recomandărilor Comitetelor Convențiilor ONU și Revizuirii Periodice Universale (UPR)”, finanțat de Ministerul Afacerilor Externe al Norvegiei și implementat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare în Moldova (PNUD) și Oficiul Înaltului Comisar ONU pentru Drepturile Omului.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(5 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: