Sala unde au loc sesiunile Consiliului ONU pentru drepturile omului de la Geneva. Foto: cfnhri.org
Sala unde au loc sesiunile Consiliului ONU pentru drepturile omului de la Geneva. Foto: cfnhri.org
13 ONG-uri din Moldova au prezentat în cadrul unei conferințe de presă rezultatele monitorizării şi recomandările privind respectarea şi promovarea drepturilor politice şi civile în Moldova. Activiștii au constatat restanţe serioase la capitolul îndeplinirii de către autorități a angajamentelor internaționale asumate în diferite domenii, inclusiv în cel al asigurării dreptului la justiţie corectă. Autorităţile recunosc că există restanțe, dar reproșează că se trag concluzii pripite, fără să fie analizat detaliat fiecare domeniu.

Mai multe ONG-uri ce fac parte din Coaliția pentru Evaluarea Periodică Universală (EPU)*, creată de Reprezentanţa Civil Rights Defenders (Suedia) în Moldova, au prezentat concluziile unor rapoarte de alternativă privind respectarea și promovarea drepturilor omului și au propus soluții pentru problemele existente. Astfel, au fost constatate restanțe și chiar regrese în asemenea domenii cum sunt asigurarea drepturilor persoanelor cu dizabilități, a deţinuţilor, a femeilor şi copiilor, combaterea torturii şi a relelor tratamente, accesului la justiţie, inclusiv pentru persoanele din minoritatea LGBT, accesul la informaţie, libertatea de exprimare etc. În același timp, experţii au elaborat peste 90 de recomandări de îmbunătățire a situației în aceste domenii.

Reforma în justiţie – un pas înainte și doi paşi înapoi
Reprezentanții ONG-urilor de profil au remarcat că cele mai multe restanţe se atestă în domeniul reformării justiției pentru a garanta accesul tuturor cetățenilor la un proces corect. Chiar dacă în ultimii ani au fost elaborate și adoptate legi importante, implementarea acestora decurge anevoios și fără rezultate dorite. Galina Bostan, președinta Centrului de Analiză şi Prevenire a Corupţiei (CAPC), a amintit în acest sens de Legea cu privire la Procuratură, Legea privind selecţia, evaluarea performanţelor şi cariera judecătorilor, Legea cu privire la răspunderea disciplinară a judecătorilor, dar și de pachetul de legi anticorupţie. „Cele mai mari rateuri sunt la implementarea legilor deja adoptate. Şi aici mă refer în special la legea care prevede evaluarea judecătorilor, dar şi cea privind reformarea procuraturii”, a specificat experta. Teo Cârnaţ, membru al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), este de acord cu președinta CAPC, precizând ineficiența criteriilor în baza cărora are loc evaluarea magistraţilor. „Uneori judecătorii cu reputaţie bună sunt evaluaţi cu note mici, deoarece punctajul final acumulat la evaluare se bazează pe unele criterii sterile care nu corespund realităţii, cum ar fi cunoaşterea calculatorului. Punctajul trebuie să fie acordat în baza unor întrebări concrete din activitatea unui magistrat”, a precizat membrul CSM. În opinia lui, va fi implementată greu şi legea de reformare a procuraturii, adoptată deja de Parlament, deoarece nu au fost modificate mai multe legi conexe care ar eficientiza reformarea procuraturii.
În replică, la constatările Coaliției pentru Evaluarea Periodică Universală, Raisa Apolschi, preşedinta Comisiei juridice numiri şi imunităţi a Parlamentului, spune că aceste constatări ale ONG-urilor sunt pripite. „Pachetul de legi conexe trebuie să vină în urma legii-cadru. Unde sunt restanţe, recunosc că sunt, nu negăm, dar unde lucrurile stau altfel, trebuie să spunem aşa cum e situaţia la moment”, a precizat deputata.

În toamnă autoritățile sunt chemate „la covor”
În anul 2012, la Summit-ul ONU de la Geneva, Moldova a acceptat recomandări în domeniul justiției din partea a opt state, asumându-şi angajamente că va reforma sectorul judiciar, astfel încât să fie respectat dreptul justiţiabilului la un proces echitabil. Statele Unite ale Americii, Polonia, Ungaria, Norvegia și alte țări au recomandat autorităţilor moldoveneşti să întreprindă măsuri urgente de contracarare a corupţiei din sistemul judiciar, să îmbunătăţească condiţiile de muncă pentru angajaţii sectorului justiţiei şi să elaboreze un cadru legislativ nou care ar reglementa selecţia şi evaluarea atât a judecătorilor, cât şi a procurorilor. Totodată, să garanteze că instituţiile de urmărire penală acționează echidistant şi imparţial, iar deciziile acestora nu sunt influențate de alte autorităţi. Până la 25 iulie a.c., autorităţile Moldovei vor elabora un raport oficial privind realizarea celor 122 de recomandări în domeniul drepturilor omului, asumate de țara noastră în faţa statelor membre ONU. Conform procedurilor oficiale, autorităţile trebuie să organizeze consultări publice în baza acestui raport, înainte de a-l expedia la ONU. La sesiunea Consiliului ONU pentru Drepturile Omului, programată la 4 noiembrie 2016, țările membre vor avea posibilitatea să înainteze autorităților Moldovei recomandări referitoare la îmbunătățirea situației drepturilor omului în următorii patru ani şi jumătate.

Lilia ZAHARIA

* Civil Rights Defenders, Asociaţia „Juriştii pentru drepturile omului”, Asociația HomoDiversus, Asociația Presei Independente, Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției, Centrul pentru Jurnalism Independent, Centrul de Informare pentru Drepturile Omului, Centrul de Informare pentru Justiție “Apriori”, Centrul de Informaţii „GENDERDOC-M”, Coaliția Nediscriminare, Institutul pentru Drepturile Omului, Organizația Piligrim Demo, Organizația Promo-LEX.

Această publicaţie este editată de Asociaţia Presei Independente (API) cu suportul financiar al Civil Rights Defenders (Suedia), în cadrul proiectului „Promovarea drepturilor omului, toleranţei şi diversităţii prin mass-media”. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorului.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(2 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: