Direcţia Generală de Asistenţă Socială din municipiul Chişinău
Direcţia Generală de Asistenţă Socială din municipiul Chişinău

Accesul persoanelor cu probleme locomotorii în instituţiile publice este limitat, iar soluţiile propuse de autorităţi nu elimină dificultăţile şi obstacolele existente. Unele organizaţii ale societăţii civile propun amendarea legii cu privire la incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi şi obligarea autorităţilor să construiască rampe de acces şi birouri special adaptate, conform normelor internaţionale.

 

În curând se împlinesc şase ani de când Moldova a ratificat Convenţia ONU cu privire la drepturile persoanelor cu dizabilităţi, iar problema accesibilităţii persoanelor cu dificultăţi locomotorii în instituţiile statului rămâne încă nesoluţionată. Irina Revin din Chişinău suferă de ostiogeneză imperfectă, numită şi boala oaselor de sticlă (fragilitatea osoasă excesivă), iar din această cauză se deplasează cu dificultate, cu ajutorul cârjelor. Tânăra se consideră discriminată, deoarece unele autorităţi nu asigură accesibilitatea persoanelor cu probleme locomotorii în instituţiile publice. S-a confruntat cu o astfel de problemă nu demult, atunci când a mers la Inspectoratul Fiscal de Stat (IFS) din sectorul Râşcani al capitalei să depună declaraţia pe venit: „Birourile acestei instituţii sunt situate la etajul patru, de aceea mi-a fost foarte dificil să urc scările. Eu, fiind în cârje, m-am descurcat cu greu. Ce se întâmplă, însă, cu persoanele care sunt în scaunul rulant?”, întreabă Irina. Ea s-a arătat indignată că un angajat al instituţiei a sfătuit-o să apeleze în astfel de situaţii la ajutorul altor persoane: „M-am dus să-mi declar propriile venituri, de ce trebuie să rog pe altcineva să facă asta în locul meu? În plus, o persoană străină trebuie să aibă mandat, iar acest lucru costă bani şi timp, ca să merg la un notar să-i fac procură. De ce eu, plătitor de taxe şi impozite, să mai plătesc suplimentar, din cauza că statul nu respectă drepturile tuturor persoanelor, indiferent că au probleme locomotorii, părinţi cu copii în cărucioare sau oameni în etate?”.

 

Clădirile nu sunt adaptate, deoarece sunt vechi

Igor Ţurcanu, şeful Inspectoratului Fiscal de Stat din municipiul Chişinău, este de acord că nu toate edificiile teritoriale ale IFS din capitală sunt accesibile pentru persoanele cu probleme locomotorii, din cauza că majoritatea clădirilor sunt vechi. Totuşi, funcţionarul afirmă că în acest an, persoanele cu dizabilităţi au avut posibilitatea să depună declaraţiile pe venit la sediul IFS Centru, în birourile care se află la etajul întâi. Irina Revin nu agreează soluţia găsită de autorităţi, deoarece pentru persoanele cu nevoi speciale este destul de incomod să se deplaseze în alt sector al capitalei ca să-şi rezolve anumite probleme. În altă ordine de idei, tânăra a menţionat că în capitală sunt şi alte instituţii care nu au rezolvat încă problema rampelor de acces sau a ascensoarelor, cum ar fi Casa Naţională de Asigurări Sociale, Casa Teritorială de Asigurări Sociale din sectorul Botanica etc. Totodată, în unele instituţii care au construit rampe, cum ar fi Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Direcţia Generală de Asistenţă Socială, acestea sunt impracticabile şi nu corespund standardelor internaţionale.

 

O soluţie de compromis

Asociaţia Promo-LEX, în colaborare cu grupul consultativ „Femei cu necesităţi speciale”, propune ca factorii de decizie să amendeze Legea privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi şi să stipuleze expres obligaţia instituţiilor publice de a instala rampe de acces care ar corespunde standardelor internaţionale. În situaţia în care majoritatea clădirilor sunt vechi şi nu pot fi adaptate cu ascensoare, autorităţile trebuie obligate să amenajeze la primul etaj al instituţiei un birou accesibil pentru persoanele cu necesităţi speciale. Astfel, orice persoană să aibă posibilitatea să se programeze telefonic la un specialist de care are nevoie, iar acesta s-o primească întrun birou special adaptat. Dumitru Sliusarenco, avocat la Asociaţia Promo-LEX, susţine că acest amendament este o soluţie de compromis: „Autorităţile publice deja trebuiau să acomodeze toate clădirile, dar nu şi-au onorat obligaţiile din diverse motive: tehnice, monumente istorice, lipsa de bani etc.. Noi propunem o soluţie tranzitorie: să fie adoptat un plan de acţiuni de accesibilizare, însă până la realizarea acestuia, fiecare instituţie să asigure la primul etaj un birou, care să fie adaptat pentru persoanele cu nevoi speciale”.

În anul 2010, Moldova a ratificat Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi. Documentul obligă statele semnatare să creeze condiţii ca aceste categorii de persoane să își poată exercita drepturile pe deplin, în condiții de egalitate cu toți cetățenii ţării.

Lilia Zaharia

Persoanele care sunt discriminate sau au fost martorii unui act discriminatoriu, pot suna la Linia Nediscriminare a Coaliţiei Nediscriminare (0.8003.8003 – apel gratuit) pentru a sesiza aceste cazuri.

Publicaţie realizată în cadrul proiectului „Eforturi consolidate ale mass-media în promovarea drepturilor omului şi diversităţii”, implementat de Asociaţia Presei Independente, cu suportul proiectului ”Susținerea Instituțiilor Naționale pentru Protecția și Promovarea Drepturilor Omului (INPPDO), conform recomandărilor Comitetelor Convențiilor ONU și Revizuirii Periodice Universale (UPR)”, finanțat de Ministerul Afacerilor Externe al Norvegiei și implementat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare în Moldova (PNUD) și Oficiul Înaltului Comisar ONU pentru Drepturile Omului.

Casa Teritorială de Asigurări Sociale Botanica
Casa Teritorială de Asigurări Sociale Botanica
Casa Naţională de Asigurări Sociale
Casa Naţională de Asigurări Sociale
Irina Revin, Foto: Lilia Zaharia
Irina Revin, Foto: Lilia Zaharia
Teatrul Naţional „Mihail Eminescu” din municipiul Chişinău
Teatrul Naţional „Mihail Eminescu” din municipiul Chişinău

 

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(10 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: