Imagine simbol: adevarul.ro
Imagine simbol: adevarul.ro

Fiindcă se atestă tot mai multe cazuri de abuzuri asura copiilor, ne-am propus, în această săptămînă, să discutăm cu Andrei CHIORESCU, psiholog în cadrul Direcției Asistență Socială și Protecția Familiei din Ungheni.

Cum  ne dăm seama că un copil este supus violenței?

Atunci cînd vedem pe corpul unui copil vînătăi, hematome, zgîrîieturi, clar că se întîmplă ceva cu el. Apropo, aceste semne sînt cel mai ușor de identificat. Un alt mod de a stabili că un copil e supus violenței este comportamentul lui. Trebuie să fim atenți la modul de schimbare bruscă a stării copilului. Pe educatoare sau învățătoare trebuie s-o pună în gardă faptul că un copil sau altul nu vrea să meargă acasă, sau plînge cînd își vede părintele. Explicația e simplă: atunci cînd copilul știe că e nevoit să se întoarcă în mediul unde a fost abuzat, apare frica și el începe a plînge.

Cum se explică faptul cînd un copil este mai agresiv la grădiniță sau școală?

Sînt copii care își manifestă energia astfel, dar, în mod normal, nu ar trebui să existe așa ceva în căpușorul lui. Pedagogul trebuie să-i explice că nu e bine să facă asta, să-l integreze în grup, să-i dea mereu de lucru, să-l implice în activități, astfel ca să aibă unde-și lăsa energia. Trebuie să-l aducă drept exemplu celorlalți copii atunci cînd face un lucru bun – în așa mod el va fi motivat să nu facă rău. De asemenea, pedagogii trebuie să vorbească și cu familia copilului, să înțeleagă ce exemplu îi oferă părinții. Poate din familie și vine agresivitatea.
Abuzul din copilărie naște agresivitate la maturitate?

Este greu să spunem, căci recepționarea violenței poate fi  percepută  de fiecare diferit. E posibil ca un copil care a fost bătut de părinți să-și bată și el copilul la rîndul său. Ar putea fi și invers: să nu-și bată niciodată copilul. Cert e faptul că, la nivel psihologic, copiii agresați sînt afectați pe o perioadă lungă: pot fi închiși în sine, nu comunică, iar lipsa de comunicare sau integrare în societate nu este benefică pentru evoluția spre maturitate.
Care trebuie să fie comportamentul  pedagogilor cu un copil abuzat fizic sau sexual?

În primul rînd, pedagogii sînt obligați să respecte confidențialitatea informației. În discuțiile cu ceilalți părinți nu trebuie să aducă o astfel de informație, căci aceasta ar putea ajunge și la urechile celorlalți copii. Un subiect cu conotație sexuală, sau despre abuzator, îl pot afecta pe copil. E bine să se vorbească în public mai puțin sau chiar deloc despre aceasta, ca să nu-i amintească acelui copil de trauma prin care a trecut. În general, asemenea copii trebuie tratați ca și ceilalți, ca să-i facă să uite prin ce au trecut.

Ce trebuie să facă un pedagog, dacă depistează cazuri de abuz asupra copiilor?

Să-și îndeplinească atribuțiile profesionale, să verifice informația, să discute cu părinții. Acumularea informației este mult mai indicată decît presupunerea. Dacă situația e gravă, copilul are semne vizibile de violență, vine murdar la școală sau îmbrăcat subțire în perioada rece a anului, urmează o fișă de sesizare, sînt anunțate autoritățile, astfel ca acest copil să fie ajutat.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(7 vizualizări)

Tags: , ,

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: