drum (1)Acum un an, ca să ajungi de la Ungheni la Chișinău, aveai nevoie de o oră și 45 de minute. Drumul n-a fost niciodată foarte bun, chiar dacă este considerat unul strategic, ce leagă, vorba actualului ministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Iurie Chirinciuc, Estul de Vest. ”Nu înțeleg de ce nu a fost reabilitat pînă acum”, a făcut dînsul o remarcă în discuția pe care am purtat-o la începutul săptămînii curente.

În prezent, ca să ajungi de la Ungheni la Chișinău, ai nevoie, cu mult noroc, de vreo două ore și jumătate. ”E mai rău de cum era. Se circulă cam greu, ajungem la Chișinău cu 20-30 de minute mai tîrziu”, ne-a spus unul dintre conducătorii auto al unui microbuz care circulă zilnic pe ruta Ungheni-Chișinău. A refuzat să-și spună numele complet, limitîndu-se să se prezinte doar Sergiu. La gara auto din Ungheni, același lucru îl spun marea majoritate a șoferilor. Nu se indignează. Zîmbesc cu tristețe. Mai speră că, într-o bună zi, vor merge pe un drum renovat, fără obstacole.

De aproape un an, drumul Chișinău-Ungheni este în reconstrucție. Lucrurile nu s-au prea mișcat. Au fost făcute, pe ici-colo, săpături, au fost instalate semne de avertizare și… cam atît. Dacă, la început, oamenii s-au bucurat: în sfîrșit, a ajuns rîndul și traseului respectiv să fie reparat, de la o lună la alta entuziasmul a tot dispărut.

Era foarte clar că nu mai este nici o șansă ca, în anul 2016, așa cum s-a promis inițial și cum, de fapt, prevede contractul, drumul să fie reabilitat în totalitate. Era foarte clar pentru șoferi, pentru oamenii de rînd. Oficialitățile, însă, tăceau.

Iată că, săptămîna trecută,  a fost tras semnalul. Proaspătul ministru al Transporturilor, Iurie Chirinciuc, a recunoscut că lucrările pe traseul Chișinău – Ungheni se desfășoară cu mari întîrzieri și abateri.

”Din păcate, pe traseul Chișinău-Ungheni, am constatat faptul că lucrările nu se desfășoară conform graficului. Am fost nevoit să somez firmele constructoare că, în cazul în care nu vor reuși să recupereze timpul pierdut și să demareze lucrările conform planului, voi fi nevoit să insist pe rezilierea contractului”, a scris dînsul pe blogul său personal.

drum (4)L-am contactat pe Iurie Chirinciuc și l-am întrebat dacă mai crede că e posibil ca drumul Chișinău-Ungheni să fie reabilitat și dat în exploatare pînă în iulie 2016, așa cum ni s-a promis în mod oficial.

”Nu, nu cred”, a răspuns ferm, fără pic de ezitare, după care a concretizat: ”Real este să fie dat în exploatare, în termenii stabiliți, doar drumul de ocolire a orașului Ungheni, dar și porțiunea  de drum Strășeni – Bahmut. În ceea ce privește celelalte porțiuni, deja e prea tîrziu, ca să reușim”.

Iurie Chirinciuc a dat asigurări că va avea o discuție foarte serioasă și dură cu firma azeră, ”Evracson”, care efectuează lucrările pe porțiunea de drum de la ieșirea din Chișinău pînă la ieșirea din Strășeni, dar și pe porțiunea Bahmut-Ungheni.

Dacă, inițial, dînsul anunța că va insista asupra rezilierii contractului cu ”Evracson”, peste cîteva zile a avut deja o altă declarație. ”Nu vom rezilia contractul. Am pierde, în acest caz, cel puțin un an. În plus, nu cred că am putea găsi o altă firmă care ar accepta să lucreze la prețurile oferite de Evracson”, a precizat, pentru ”Expresul”, Iurie Chirinciuc.

De notat că, pînă în prezent, Compania ”Evrascon” a utilizat mai mult de jumătate din timpul alocat pentru acest proiect, dar a executat doar aproximativ 2% din volumul total al lucrărilor.  Ministrul Transporturilor spune că, de acum încolo, vor fi monitorizate în permanență lucrările efectuate de această întreprindere. ”Au echipamente performante, unicale, ceea ce le permite să asigure o calitate înaltă a drumurilor reabilitate de ei”, a subliniat dînsul.

În ceea ce privește cealaltă firmă, OHL din Cehia, care execută lucrările pe porțiunea de drum Strășeni-Bahmut și ocolirea Ungheni, situația e un pic mai bună. Chiar dacă sînt în întîrziere, reprezentanții companiei au dat asigurări că lucrările vor fi finalizate în termen prin suplimentarea echipamentelor și a muncitorilor angajați în realizarea proiectului.

”Mi-am propus să verific cu regularitate modul de desfășurare a lucrărilor pe șantier, pentru ca să văd, personal, ce lucrări urmează a fi executate și dacă se reușește cu efectuarea acestora în termen”, a mai scris ministrul Chirinciuc pe blogul său.

”Nu credeți că ați putea fi învinuit de trafic de influență, căci, fiind de baștină din raionul Ungheni, circulați foarte des pe acest traseu și, bineînțeles, sînteți interesat în mod special de reabilitarea drumului respectiv”, l-am întrebat.

Răspunsul a urmat imediat: ”Nu. De ce? Eu am luat la control toate drumurile din Republica Moldova ce se află, în prezent, în reparație. Cetățenii merită să beneficieze de drumuri europene, în termen, oamenii au nevoie să circule astăzi, nu mîine”.

Precizăm că Banca Europeană de Investiții a acordat 80 de milioane de euro pentru reparația a 92 km de drum din traseul Chișinău-Ungheni. Potrivit contractelor, lucrările urmau să fie finalizate pînă la 31 iulie 2016.
”În mod sigur, vom avea acest drum reabilitat în totalitate în anul 2017”, a accentuat Iurie Chirinciuc. La finele anului 2017!drum (3) drum (2)

Pînă atunci
Conducătorii auto, dar și cetățenii ce merg la Chișinău trebuie să se înarmeze cu răbdare. Nu e ușor să circuli pe un drum deteriorat cu multe obstacole. Unghenenii au găsit și o altă soluție. Ca să ajungă mai repede, ca să nu mai stea în ambuteiaje, mulți o iau pe un alt drum, prin Nisporeni. E mai lung, dar e mai sigur. Și fără obstacole.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(47 vizualizări)


( ! ) Notice: Undefined variable: commenttitle in /var/www/expresul.md/htdocs/wp-content/plugins/facebook-comments-sync/comments.php on line 51
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0001404872{main}( ).../index.php:0
20.0001405656require( '/var/www/expresul.md/htdocs/wp-blog-header.php' ).../index.php:18
30.21268729088require_once( '/var/www/expresul.md/htdocs/wp-includes/template-loader.php' ).../wp-blog-header.php:73
40.21718765856include( '/var/www/expresul.md/htdocs/wp-content/themes/alpha/single.php' ).../template-loader.php:74
50.46089369952comments_template( ).../single.php:149
60.46299387536require( '/var/www/expresul.md/htdocs/wp-content/plugins/facebook-comments-sync/comments.php' ).../comment-template.php:1472

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: