În fotografie: Inscripție pe unul dintre pereții renumitului muzeu parizian, Louvre
În fotografie: Inscripție pe unul dintre pereții renumitului muzeu parizian, Louvre

După ce, cu două luni în urmă, elevii de la Liceul ”Mihail Sadoveanu” din Călărași au avut parte de o întîlnire cu experți în cadrul unui proiect privind promovarea toleranței și diversității în societate, implementat de Asociația Presei Independente, iată că acum, unii dintre ei și-au expus gîndurile pe hîrtie. Am selectat cîteva crîmpeie din eseurile lor, pe care le publicăm în această pagină de ziar.

Mariana Zamfir
Prea mare iubire față de noi și prea puțină – față de alții

Merge un copil pe stradă. Este foarte necăjit, pentru că nu are nici un prieten. Chiar dacă soarele strălucește în toată splendoarea sa, pentru el ziua este una dintre cele mai posomorîte. Un simplu zîmbet din partea unui trecător l-ar putea face fericit.

Nu are pe nimeni care să îi fie alături. El provine dintr-o familie social-vulnerabilă. Nu are frați și nici surori. Se simte foarte singur, căci părinții nu găsesc pentru el niciodată cuvinte frumoase. Îl educă prin violență și nu e zi în care ei să nu fie în stare de ebrietate. Situația financiară a familiei este una deplorabilă, nu are nici măcar strictul necesar. Din această cauză, colegii de clasă nu doresc să comunice cu acel copil. Își bat joc de el cu fiecare ocazie posibilă, excluzîndu-l din cercul lor de comunicare.

Cazul respectiv este o formă de discriminare des întîlnită în societatea noastră.

John Locke, filosof englez din secolul al XVII-lea, spunea: ”Orice nedreptate izvorăște din prea mare iubire față de noi înșine și din prea puțină iubire față de alții”. Iată una din cauzele apariției

acestui fenomen, numit discriminare. Un alt motiv este lipsa de respect și punerea pe prim plan a intereselor personale, și nu ale celor ce ne sînt în preajmă. Dintr-un oarecare punct de vedere, este bine cînd nu ne lăsăm influențați de tot ce are loc în jur, însă, oricît de importante ar fi scopurile noastre, respectul și toleranța nu trebuie să lipsească din setul nostru de valori.

Marica Sîrghi
De multe ori, nu vrem să înțelegem că sîntem oameni

Discriminarea este un lucru din ce în ce mai evident în zilele noastre. Consider că e o problemă majoră și chiar dureroasă. Ducem un război continuu cu prejudecățile, ne considerăm perfecți, dar nu putem înțelege consecințele adevărate ale discriminării. De multe ori, nu vrem să înțelegem că sîntem oameni. Știm că ne doare cînd sîntem neglijați, înlăturați sau izolați, dar nu încetăm, la rîndul nostru, să diferențiem oamenii prin acțiunile și comportamentul nostru.
Știm deja că discriminarea este acțiunea prin care unele persoane sînt tratate diferit. Dar prin ce sînt ele diferite? Prin faptul că gîndesc diferit? Că arată diferit? Sau prin simplul motiv că noi ne considerăm mai presus, mai diferiți?
Pentru noi, elevii, cel mai frecvent tip de discriminare este cel școlar. Fiind discriminat, copilul începe să caute metode alternative de exprimare emoţională: de la refugiu în fantezii pînă la comportament antisocial sau agresivitate orientată asupra sinelui sau a altor persoane – sînt  concluziile psihologilor ce au lucrat asupra studiului privind discriminarea în sistemul şcolar din Republica Moldova.
O glumă, un cuvînt spus fără gîndire duce la o afectare morală și psihică. De aceea apelul care urmează este binevenit: ”Conștientizează că ești om și vrei să fii tratat ca un om!”.
Elena Catană
Școala poate deveni un scut al antidiscriminării

Mediul școlar este solul fertil din care răsare și crește inflorescența oricărui copil cu diferite particularități definitorii. Cartea ar reprezenta soarele care-i oferă lumină, întrucît ea face deschidere spre valorile general-umane și drepturile omului. Anume respectarea acestor drepturi asigură o dezvoltare armonioasă a societății.

Însă, precum dintr-un sol fertil răsar și plante dăunătoare, așa și în școală mai există, în rîndurile elevilor, unii care îi disprețuiesc pe ceilalți. Aici mă refer la situația copiilor cu nevoi speciale, care cu dificultate se încadrează în colectivul clasei din cauza dicriminării din partea unor colegi mai puțin îngăduitori. Acest lucru le adumbrește zîmbetul de pe față. Imaginați-vă cum ar crește o floare sub umbra deasă a unui pom?!

Un remediu ar fi sensibilizarea opiniei publice prin: ore de dirigenție în cadrul cărora să se promoveze respectarea valorilor general-umane, organizarea diferitor training-uri la care să participe elevii și părinții împreună cu profesorii.

În opinia mea, pentru orice problemă există o cale de rezolvare, important este să-i găsim cheia. Iată de ce îmi exprim convingerea că, doar consolidîndu-ne eforturile: părinți, profesori, elevi, vom reuși să creăm o atmosferă favorabilă de lucru în ceea ce privește acumularea cunoștințelor.

În concluzie, școala poate deveni scutul antidiscriminării, dacă-și canalizează corect eforturile.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(8 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: