vama2Joi, 16 iulie. De dragă dimineață, ne îndreptăm spre Vama Sculeni. Avem de vizitat, întreaga echipă a ”Expresului”, cîteva localități din dreapta Prutului. Urmează să ajungem la Victoria, apoi la Golăiești, de unde o vom lua spre

Petrești, după care – la Iași. Ne așteaptă o zi foarte încărcată, cu multe întîlniri.

Șoferul ne avertizează din start: cozile sînt imense la vamă. ”Probabil, exagerează”, ne gîndim noi. Cozi au fost totdeauna la vamă și, în dependență de pofta vameșilor, mai ales a celor din Sculeniul României, poți sta mai mult sau mai puțin la coadă. Asta ar însemna jumătate de oră, o oră sau chiar o oră și jumătate.

De data aceasta, însă, a fost altfel. Ora 7.45. Sîntem la Vama Sculeni, Republica Moldova. În fața noastră –  vreo 20-25 de automobile. Dar se mișcă foarte repede. În vreo jumătate de oră, ne îndreptăm deja spre podul de peste Prut.

Cum îl trecem – surpriză! Rîndul de mașini e de cel puțin două ori mai mare. De fapt, sînt formate trei rînduri și toate imense. Un angajat al vămii ne direcționează spre pista pentru cetățenii români. Noroc că două persoane din mașina noastră aveau pașapoarte ”românești”.

În scurt timp, însă, ne dăm seama că avem de așteptat și de așteptat. Soarele e tot mai sus și încălzește tot mai tare.

Timpul trece încet. O oră… O oră și jumătate… În sfîrșit, ajungem în vamă. Se apropie un inspector vamal foarte vigilent. Ne examinează cu atenție și roagă să fie deschisă portiera din stînga. Se uită undeva în jos, apoi trece de partea cealaltă și face același lucru: deschide portiera, se uită cu atenție prin părți. Nu întreabă nimic, dar nici nu ne lasă în pace. Deschide următoarea portieră – cea din față și o roagă pe colega noastră să-i deschidă torpedoul. Se uită și acolo cu atenție. Asta, în timp ce în urma noastră așteptau zeci și zeci de mașini. Omul căuta țigări. Ar fi putut să ne întrebe, la o adică, dacă avem ceva țigări cu noi sau măcar cu ce scop mergem în România – poate i-ar fi fost mult mai simplu să înțeleagă că nu ne interesează țigările.

Apropo
Potrivit unui comunicat de presă al Poliției de Frontieră din R.Moldova, în acea zi, la Sculeni a fost depistat un tînăr în vîrstă de 25 de ani, care a încercat să treacă peste Prut 38 mii de țigarete ”Winston Blue” și ”Rothmans”, ascunse în torpedoul automobilului său de marca ”Mercedes”, în aripile laterale și peretele din spate ale cabinei șoferului.
”În timpul efectuării controlului de rutină, conducătorul auto a declarat că deține doar două pachete de țigări și bunuri personale, menționînd că nu transportă mărfuri prohibite”, se arată în același comunicat.

Și atunci, de ce să ne supărăm pe inspectorii vamali cînd sînt atît de vigilenți? Ei își fac, pur și simplu, treaba, iar noi nu avem decît să-i respectăm pentru aceasta.

În sfîrșit, pe la ora 10.15, ieșim din vamă. Sîntem libere să mergem oriunde ne dorim. Iar noi ne dorim să facem cunoștință cu oameni ce locuiesc în localitățile de pe malul Prutului, să vedem satele lor, gospodăriile pe care le au.

Peste tot am fost întîmpinate cu multă deschidere. În curînd, vom realiza noi reportaje despre satele Sculeni-Sculeni, apoi Petrești-Petrești, situate și de o parte, și de cealaltă a Prutului. Pînă atunci, însă, vom remarca un singur lucru: oamenii cu care am discutat, iar ei au fost mulți la număr, au salutat decizia Guvernului Republicii Moldova de a le permite să vină la noi doar cu buletinul de identitate.

”La dumneavoastră produsele alimentare sînt mai ieftine, dar și mai gustoase”, ne-a spus un bătrîn din Petrești, județul Iași. ”Da ce scrumbie gustoasă aveți!”, a remarcat altul. ”Cît costă țigările la dumneavoastră? Sînt mai ieftine ca la noi, nu-i așa?”, ne-a întrebat un uncheaș, pe care l-am întîlnit pe ulițele Grozeștiului.

Și oficialitățile au avut doar cuvinte de laudă în adresa acelei decizii guvernamentale. ”Sînt cetățeni care nu și-au văzut rudele de peste Prut de foarte mulți ani, căci nu aveau pașaport. Acum, că se poate de mers doar cu buletinul, situația s-a schimbat. În sfîrșit, se vor revedea”, a făcut o remarcă viceprimarul comunei Victoria, Gheorghe Zaharia.

Presa română a scris din start că majoritatea celor ce locuiesc în estul României și, în mod special, în județul Iași, merg, ca pe vremuri, în R.Moldova ca să-și facă plinul. Sînt gata să stea ore în șir la coadă, să suporte orice prin vămi, doar ca să cumpere benzină și motorină mai ieftină. Prețurile la noi sînt cu aproximativ 50% mai mici decît în România.

”Iar o să crească prețurile la mîncare. N-o să mai putem cumpăra nimic. Va trebui să mergem la Chișinău ca să luăm ceva mai ieftin”, auzim discuții în vamă. Sînt cetățeni ai Republicii Moldova. Nu par deloc entuziasmați. Vorba ceea: frate – frate, da bînza-i cu bani.

Este ora 18.05. Avem de trecut două vămi și sîntem pregătite să stăm la coadă alte două ore. La punctul de trecere Sculeni România ne așteaptă o surpriză. De data aceasta – plăcută. Cozile sînt mici. Și polițiștii de frontieră, și inspectorii vamali se mișcă foarte repede. În vreo 20 de minute trecem toate procedurile ce se impun și… înainte.

Dar nu am mers nici 100 de metri că ne-am și oprit. Chiar pe pod! În fața noastră așteptau să treacă frontiera vreo 50-60 de autovehicule. Printre ele se mișcau numeroși bicicliști. Dacă ai buletin de România, ești liber să traversezi frontiera cu Republica Moldova și pe bicicletă. E un mare avantaj. Nu trebuie să stai la coadă! Ai ajuns la Sculeniul din partea stîngă, ți-ai luat vreo două pachete de țigări, o scrumbie și mai știu eu ce de-ale gurii și te-ai întors acasă.

Noi, însă, așteptăm. Soarele ne bate direct în mașină. Timpul se scurge și mai încet ca dimineață. După două ore și jumătate, ajungem în vamă. Puterile ne sînt pe sfîrșite. Nu-i o gliumă să stai, pe o arșiță toridă, trei ore prin vămi.

Cînd să ieșim, ce credeți? Sute de mașini așteptau rîndul să intre în vamă. Se formase o coadă de kilometri întregi.

Am tot mers și am tot mers pe lîngă acele mașini…

Sărmanii oameni. Unii dintre ei, probabil, vor ajunge acasă, în România după miezul nopții, dacă nu chiar spre dimineață.

Noi am ajuns acasă, în acea zi, după ora 21.30.

Oficial
Începînd cu 19 iunie, autorităţile moldovenești au permis trecerea frontierei dinspre România doar cu buletinul de identitate. De atunci, traficul de maşini prin Vama Sculeni a crescut considerabil. Potrivit Serviciului Vamal al Republicii Moldova, doar la data de 16 iulie 2015, au tranzitat vama respectivă 2017 autoturisme, 43 de autocare și 294 de autocamioane. Exact cu un an în urmă, la aceeași dată, trecuseră prin Vama Sculeni 913 autoturisme, 38 de autocare și 277 de autocamioane.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(64 vizualizări)


( ! ) Notice: Undefined variable: commenttitle in /var/www/expresul.md/htdocs/wp-content/plugins/facebook-comments-sync/comments.php on line 51
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0000404712{main}( ).../index.php:0
20.0001405496require( '/var/www/expresul.md/htdocs/wp-blog-header.php' ).../index.php:18
30.19308726808require_once( '/var/www/expresul.md/htdocs/wp-includes/template-loader.php' ).../wp-blog-header.php:73
40.19718763480include( '/var/www/expresul.md/htdocs/wp-content/themes/alpha/single.php' ).../template-loader.php:74
50.42879412832comments_template( ).../single.php:149
60.43049410528require( '/var/www/expresul.md/htdocs/wp-content/plugins/facebook-comments-sync/comments.php' ).../comment-template.php:1472

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: