Imagine simbol: www.api.md
Imagine simbol: www.api.md

Criza de preparate medicamentoase din spitale de la începutul anului curent i-a făcut pe unii pacienţi asiguraţi să-şi cumpere din banii lor produsele farmaceutice de care au avut nevoie în perioada internării. Acum însă ei îşi pot recupera banii, prezentând la administraţia spitalului dovada achiziţionării produselor medicamentoase.

Ludmila Pavlovschi, locuitoare a satului Prodăneşti din raionul Floreşti, suferă de diabet zaharat şi a fost internată în ianuarie la Spitalul raional. Deoarece instituţia nu avea în stoc insulina necesară diabeticilor, familia femeii a cumpărat produsul de la farmacie. “Am luat de la farmacie insulina, dar şi seringile pentru perfuzii. Nu puteam aştepta, fiindcă starea de sănătate a soţiei se înrăutăţea”, povesteşte Ion Pavlovschi, soţul pacientei. El spune că procedura de returnare a banilor a fost una simplă, a fost suficient să prezinte la contabilitatea spitalului bonurile de plată, ca dovadă că a procurat medicamentele prescrise de medic.

Acte necesare pentru restituirea banilor: cerere, copia buletinului de identitate şi bonul
În afară de doamna Pavlovschi, alţi patru pacienţi care au fost internaţi în perioada ianuarie-februarie 2014 în Spitalul raional Floreşti şi-au primit banii pe care i-au cheltuit pentru a procura medicamente în perioada de criză. Ion Manole, vicedirectorul instituţiei, spune că în total, în această perioadă, pacienţilor le-au fost returnaţi circa 2800 de lei. “Noi aveam practica anilor trecuţi, când s-a mai întâmplat ca în spital să nu fie medicamente necesare, iar pacienţii şi le procurau din banii lor, pentru ca ulterior să le restituim sumele cheltuite. Anul trecut, de exemplu, pacienţilor le-au fost restituiţi în total 31 mii de lei”, ne-a declarat I. Manole. El le recomadă pacienţilor neapărat să păstreze bonurile de plată în aceste cazuri, pentru a putea face dovada cheltuielii: “Pentru a primi banii, pacientul trebuie să scrie o cerere de returnare a plăţilor şi să anexeze la ea copia buletinului de identitate şi bonurile, care vor confirma achiziţionarea produsului medicamentos”.

Potrivit Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (CNAM), în perioada 1 ianuarie -15 februarie curent, cinci instituţii medicale din ţară le-au returnat pacienţilor banii pe care aceştia i-au cheltuit pentru procurarea medicamentelor în perioada internării. Este vorba de Spitalul raional din Floreşti (5 cazuri); spitalele din Hânceşti şi Ialoveni, Spitalul municipal din Bălţi şi Spitalul Clinic Republican din Chişinău – câte un caz. În total, paienţilor le-a fost restituită suma de 7700 de lei.

Obligativitatea rambursării cheltuielilor suportate nejustificat de către pacient pe perioada internării este prevăzută expres în Contractul – tip de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală. Potrivit acestui document, prestatorul (instituţia medicală) este obligat să restituie pacientului cheltuielile suportate de acesta şi justificate documentar, care, fiind incluse în costul serviciilor medicale prestate, au fost achitate de Companie (CNAM) conform contractului”. Astfel, CNAM trebuie să achite spitalelor costul integral al cazului tratat, fapt ce le va oferi pacienţilor asiguraţi acces gratuit la consultaţii şi investigaţii pentru stabilirea diagnosticului, tratament, medicamente, îngrijire, cazare şi alimentare.

Silvia Munteanu, şefa Serviciului de informare şi comunicare cu mass-media de la CNAM îi îndeamnă pe toţi cetăţenii cărora le-au fost încălcate drepturile privind acordarea pe deplin a asistenţei medicale spitaliceşti, inclusiv a medicamentelor, să semnaleze aceste cazuri la

Linia Verde a CNAM – 0 800 99999.
Lilia Zaharia,
reporter special al Asociaţiei Presei Independente (API)

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(1 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: