În fotografie: Iaroslav Cojocaru cu interlocutorul său, Victor Crudu
În fotografie: Iaroslav Cojocaru cu interlocutorul său, Victor Crudu

Muzeul de Istorie şi Etnografie din Ungheni a găzduit, pe 4 aprilie, un eveniment inedit. ”Este vorba de un proiect de suflet, în care ne asumăm misiunea de a aduce arta mai aproape de fiecare dintre noi”, a explicat inițiatorul și organizatorul acestuia, Iaroslav Cojocaru. Chiar dacă este om de afaceri, dînsul e preocupat în permanență și de artă. Anume Iaroslav Cojocaru a fost primul și, deocamdată, unicul la Ungheni, care vernisează diverse expoziții în magazinul pe care-l administrează. ”Vreau să demonstrez că frumosul și arta pot fi aduse oriunde. O întreprindere comercială este bine să promoveze și altceva decît doar produsele sale”,  a subliniat dînsul.

Punctul culminant al expoziției de lucrări ale renumitului caricaturist Victor Crudu, vernisată la ”Expres-Market”,  a fost o întîlnire de suflet a consumatorilor de frumos cu autorul, eveniment despre care am pomenit chiar în debut.

Caricaturistul, la o ceașcă de cafea și într-un mediu familiar, a răspuns sincer și cu un umor subtil la întrebările care i-au fost adresate, permițînd astfel publicului să-l cunoască mai bine.

Victor Crudu: ”Caricatura e o vocație”
Știu că vă semnați lucrările cu numele KVIK. De unde vine acest pseudonim și ce înseamnă?
Simplu. E abrevierea numelui meu. Prima literă vine de la numele meu de familie, Crudu, iar următoarele – sînt primele trei litere din prenumele meu, Victor. Ați putea să mă întrebați de ce am ales, în loc de C, litera K? Vă răspund. Eu am trăit în două perioade: sovietică, atunci cînd scriam cu alfabet chirilic, și post-sovietică, cînd am trecut la alfabetul latin. Cele două litere K reprezintă prima perioadă din viața mea, iar celelalte – a doua.

Caricatura, pictura au reprezentat visul dumneavoastră din copilărie?
Da, am visat de mic să fiu pictor, nu neapărat caricaturist. Eu am învățat la școala nr. 1 din Ungheni, actualul liceu ”Mihai Eminescu”. Anume în perioada în care am mers la școală, în apropiere s-a deschis și școala de pictură. Prin geamurile acelei școli am văzut o pictură, care m-a impresionat. M-a atras pictura și mi-am dorit s-o studiez. Inițial, părinții  mei au avut anumite rețineri, căci cursurile la școala de pictură erau contra plată. Costau 20 de ruble lunar. Era foarte mult, la un salariu al părinților mei de circa 50-60 de ruble. De aceea am ales o secție sportivă, am făcut și baschet, și gimnastică, și alte sporturi, pînă cînd, într-o zi, tata mi-a zis: vei merge la pictură.

Ce a urmat după școala de pictură?
Școala de pictură. Tot pictură am făcut.

Știu că ați participat la trei expoziții în străinătate: Belgia, Polonia, Turcia…
Am participat la mult mai multe…

În internet există foarte puțină informație în acest sens.
Explicația e simplă. Atunci cînd am început eu să particip la expoziții și concursuri de caricatură, încă nu exista internetul, astfel că acea informație nu are de unde să existe. Primele mele caricaturi au fost publicate în anii 80, în revista de satiră și umor ”Chipăruș”. În anul 1985, am participat la prima expoziție internațională, la Gabrovo, Bulgaria. Apoi, a urmat o pauză de zece ani, după care am participat la o nouă expoziție, tot  la Gabrovo, apoi la multe altele. Chiar recent, pe 1 aprilie, a fost vernisată o expoziție tradițională de caricaturi ale reprezentanților  orașelor înfrățite la Haifa, Israel. La acea expoziție sînt expuse și lucrările mele, alături de-ale unor caricaturiști din Rusia, Germania și din alte țări. Ungheniul, se știe, este înfrățit cu orașul Carmel, situat la 20-30 km de Haifa.

Este cumva percepția caricaturii la noi diferită decît în străinătate?
Nu știu. Mie îmi place caricatura paradoxurilor. Sînt sigur că unele caricaturi ale mele nu sînt prea înțelese. Dar nu e vina mea, ci a celui care le privește.

Care, considerați, e cea mai reușită lucrare a dumneavoastră?
Cea mai reușită creație a mea este fiica Victoria. Și nu e o  caricatură.

Ce vă face să creați? De ce aveți nevoie pentru a crea?
Am nevoie de intimitate. Ar fi bine s-o am toată ziua, dar nu reușesc. Oricum, între ora 17.00 și 22.00, beneficiez de intimitatea de care am nevoie. Cînd nimeni nu mă deranjează, pot da frîu liber fanteziei. Zic fantezie, căci inspirația nu vine întotdeauna.

În multe lucrări ale dumneavoastră se regăsește podiumul. E o influență din acele vremuri cînd făceați sport.
Nu. Și nici nu sînt eu primul sau unicul care utilizează în lucrări podiumuri. Nu-mi pot explica de ce și de unde vine aceasta.

V-ați confruntat vreodată cu plagiatul?
Da. Lucrări de ale mele vechi aflu că au fost copiate și prezentate chiar la o expoziie din Germania. Un site din România a făcut chiar o analiză a lucrărilor mele și a celor copiate după ele.

Dumneavoastră cum ați reacționat?
I-am scris autorului. Dar nu mi-a răspuns. Sînt, însă, și cazuri cînd există coincidențe. M-am pomenit și eu într-o asemenea situație. Or, uneori pot veni aceleași idei, mai ales că și realitatea, de multe ori e aceeași, indiferent de locul unde te afli.

V-am studiat lucrările și am stabilit că nu aveți un stil bine definit. De ce?
Nu-mi place să lucrez într-un singur stil. Mi se pare plictisitor. În ceea ce mă privește, ideea dictează stilul. Sînt artiști pe care îi cunoști după stil. Nu e și cazul meu. Eu, de exemplu, nu pot face șarje. Nu le fac, pentru că nu le pot. Nu e simplu să modifici fața unui om, dar să rămînă, totodată, același om, iar lumea să-l recunoască din prima.

De obicei, majoritatea artiștilor, își fac, din cînd în cînd, autoportrete. Nu prea am dat de autoportrete de-ale dumneavoastră.
Nici nu le fac. Probabil, nu sînt narcisist. Nu-mi place să mă admir.

Am o curiozitate. Mai aveți vreo caricatură legată de Ungheni, în afară de stema orașului Ungheni?
Considerați că stema e o caricatură?

Am vrut să vă văd reacția. Sigur că nu-i caricatură. Cum de ați ajus să realizați stema Ungheniului?
A fost un lucru absolut accidental. Primăria a anunțat un concurs și am decis să particip. Juriul a ales varianta mea, deși au venit cu lucrările lor cîțiva pictori foarte buni.

Știu că ați fost dat în judecată de către unul dintre concurenți. Vă învinuia de plagiat.
Așa este, chiar dacă în heraldică nu poate exista plagiat. Sînt elemente care se repetă în orice stemă. Am fost purtat prin judecăți vreo șapte luni. În cele din urmă, mi s-a dat dreptate. Nu-mi place să-mi amintesc de acele momente. Îmi pare rău de timpul pierdut.

Să revenim la Ungheni.
Nici n-am plecat din Ungheni. M-ați întrebat anterior dacă am făcut caricaturi despre Ungheni. Eu fac carcatiuri social-umane și consider că acest gen – carticatura – nu are caracter național.

Sînteți un erou că ați rămas la Ungheni.
Mie mi se pare că Ungheniul e cel mai frumos oraș, și nu doar din Moldova. Sînt mîndru că sînt unghenean.

Discuția cu Victor Crudu a fost întreținută de Iaroslav Cojocaru. Este primul eveniment de acest gen din seria EXPRES EXPO.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(24 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: