parteneriatPentru a implementa noile reforme în educaţie, şcoala are stringentă nevoie de a dezvolta parteneriate sociale viabile, în care să fie implicaţi atît părinţii, cît şi alţi actori comunitari. În acest context, comunicarea eficientă între parteneri este una dintre formele ce contribuie la implementarea calitativă a schimbărilor din spaţiul educaţional.

Un exemplu concludent în acest sens este discuţia publică din 5 decembrie, care a avut loc la  Liceul „Mihail Sadoveanu” din Călăraşi, cu participarea a 32 de persoane: manageri şcolari, cadre didactice, părinţi şi a reprezentanţi ai APL. Evenimentul se înscrie în planul de activităţi din cadrul proiectului „Pentru reforme calitative în educaţie”, implementat de CE Pro Didactica şi finanţat de Fundaţiile pentru o Societate Deschisă, prin intermediul Fundaţiei SOROS-Moldova. Participanţii au pus în discuţie tema: „Importanţa parteneriatelor sociale: şcoală – părinţi – autorităţi publice de toate nivelele”, avîndu-le în calitate de moderatoare pe Daniela Vacarciuc şi Galina Filip, traineri ai CE Pro Didactica. Activitatea a demarat cu o prezentare făcută de Lilia Nahaba, coordonatorul proiectului. Dînsa s-a referit la scopul, obiectivele şi la rezultatele scontate.

Despre consolidarea relaţiilor de parteneriat ca una dintre priorităţile şcolii moderne a vorbit, în prezentarea sa, Daniela Vacarciuc. Dînsa a evidenţiat importanţa strategiilor de comunicare, de cooperare şi de colaborare în dezvoltarea parteneriatului social. Totodată, participanţii au fost implicaţi în discuţii, fiind solicitați să-și argumenteze punctul de vedere. Astfel, a fost  menţionată necesitatea de a aplica strategiile de comunicare pe toate dimensiunile relaţiilor de parteneriat, pentru a valorifica potenţialul tuturor participanţilor. Galina Filip a propus celor patru grupuri analiza SWOT cu referire la parteneriatul social în raport cu: elevul, şcoala, familia, comunitatea. Fiecare grup a stabilit punctele forte, dificultăţile, temerile şi oportunităţile majore în dezvoltarea relaţiilor de parteneriat social.

Un imperativ al scolii este şi fortificarea parteneriatului parental, căci familia este prima şcoală a copilului care îi oferă un mediu complex de educare şi socializare. Or, modelele de conduită  oferite de membrii familiei, mediul psihosocial au un impact decisiv asupra formării personalităţii acestuia, au menţionat participanţii la discuţie. Totodată, implicarea activă a părinţilor în viaţa şcolii ar contribui la soluţionarea rapidă a mai multor probleme, la cunoaşterea multiaspectuală a copilului, la asigurarea unei continuităţi a cerinţelor educaţionale stabilite în scoală.

La întrebarea care sînt reperele unei instruiri de calitate, părinţii au precizat: numărul de elevi în clasă, calificarea profesorilor, securitatea în şcoală şi prestigiul instituţiei. S-a insistat de asemenea pe confortul psihologic, biblioteca dotată, activităţi extracurriculare diversificate, condiţii bune de activitate şi apa potabilă. S-a accentuat cît de important e rolul familiei în educarea copilului, de aceea colaborarea cu această verigă este o prioritate a şcolii. Conform Codului Educaţiei, implicarea părinţilor în activitatea şcolii este responsabilitatea ambelor părţi. Cei prezenţi au relatat despre experienţele de succes în colaborarea cu familia. De exemplu, Valeriu Gorincioi, managerul Liceului „M. Sadoveanu” din Călăraşi, a propus valorificarea unor experienţe noi de colaborare, inclusiv în organizarea unor activităţi extracurriculare, discutarea permanentă cu părinţii despre calitatea studiilor şi a necesităţilor copilului.

Practici pozitive de colaborare a şcolii cu autoritățile publice locale au fost menţionate de participanţi, cu referire la procurarea de tehnică pentru ore şi implicarea în soluţionarea unor probleme ale instituţiei. Cei mai mulţi au subliniat faptul că, după trecerea la autogestiune a şcolilor, se observă o degradare a relaţiilor de parteneriat. Pentru ameliorarea situaţiei create au propus un dialog constructiv cu APL şi implicarea în continuare în activitatea şcolii, considerîndu-l un partener strategic.

Participanţii la discuţia publică au subliniat importanţa dezvoltării parteneriatelor sociale în implementarea reformelor în educaţie prin surmontarea barierelor existente, dezvoltarea unor condiţii optime şi aplicarea unor noi mecanisme de optimizare a parteneriatului şcoală – părinţi, autorităţi publice, despre care au luat cunoştinţă în cadrul acestui eveniment. Schimbul de experienţă, discuţiile deschise le-au dat posibilitatea să se informeze despre politicile în domeniul educaţiei, de aceea ei au propus să continue asemenea întîlniri la nivel de raion.

Daniela Vacarciuc, Galina Filip,
formatori-experţi CE PRO DIDACTICA

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(382 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: