Imagine: adevarul.ro
Imagine: adevarul.ro

O companie italiană pretinde că decizia autorităţilor de a desemna o firmă din Azerbaidjan pentru modernizarea a 17,6 kilometri din şoseaua Chişinău-Ungheni-Sculeni este ilegală şi cere rezilierea contractului. Litigiul ar putea duce la ratarea a sute de milioane de euro alocaţi de instituţiile financiare internaţionale.

La 24 martie 2014, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor anunţa despre semnarea contractului în valoare de 23,1 milioane de euro (peste 435 de milioane de lei) cu firma azeră Evrascon privind reabilitarea a 17,6 kilometri de drum pe segmentul cuprins între kilometrul 6 şi 24 de pe traseul R1 Chişinău-Ungheni-Sculeni. Au trecut aproape trei luni, dar proiectul bate pasul pe loc, ba chiar există riscul să fie anulat contractul. Şi asta din cauza unui litigiu în instanţă iniţiat de compania italiană Taddei Spa contra Administraţiei de Stat a Drumurilor (ASD).

AU AVUT CEA MAI BUNĂ OFERTĂ

Reclamanţii au cerut în judecată anularea rezultatelor tenderului, suspendarea încheierii sau, după caz, rezilierea contractului cu Evrascon din Azerbaidjan şi obligarea Administraţiei de Stat a Drumurilor să semneze cu Taddei Spa contractul de reabilitare a acestui segment de drum. Unul dintre argumentele principale invocate de Taddei Spa este faptul că „oferta de preţ în valoare de 20,45 de milioane de euro pentru efectuarea lucrărilor la acest segment de drum este mult mai favorabilă decât cea de 23,1 milioane de euro, prezentată de un alt participant la tender“. Pe 27 mai 2014, Judecătoria Buiucani a admis parţial cererea companiei şi a decis, ca măsură asiguratorie, „suspendarea provizorie a executării contractului până la soluţionarea în fond a cererii de chemare în judecată depusă de Taddei Spa împotriva Administraţiei de Stat a Drumurilor“. Decizia instanţei a provocat îngrijorarea autorităţilor, deoarece pune în pericol realizarea proiectului de modernizare, finanţat de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi Comisia Europeană (CE). „Compania Taddei Spa are pretenţii exagerate. În condiţile în care a câştigat anterior alte contracte, pe care însă nu le-a executat în termen şi calitativ, au existat dubii că va fi în stare să realizeze lucrările pe acest segment de drum“, a precizat Irina Gâscă, şefa serviciului de presă al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor.

PENALITĂŢI DE 12.000 DE EURO PE ZI

Pe 13 iunie 2014, aceeaşi instanţă, în baza cererii depuse de ASD, a anulat măsura asiguratorie de suspendare a executării contractului pentru că aceasta duce la întârzierea realizării lucrărilor şi poate provoca pierderi enorme. „În cazul aplicării acestei măsuri, costurile de întârziere a executării contractului vor fi de 0,05% din valoarea lui, ceea ce constituie 12.000 de euro pe zi. De asemenea, există un risc iminent ca Banca Europeană de Investiţii să decidă stoparea finanţării proiectului“, îşi motiva demersul în instanţa Administraţia de Stat a Drumurilor. În plus, reprezentantul ASD a susţinut că prin suspendarea executării contractului „pot fi lezate interesele Republicii Moldova în promovarea strategiei naţionale de reabilitare a reţelei de drumuri“.

181 DE MILIOANE DE EURO, SUB SEMNUL ÎNTREBĂRII

Ultimul argument nu este deloc exagerat. Or, din decizia instanţei rezultă că BEI poate cere „restituirea imediată a creditului în cazul unor popriri, executări, a unui sechestru sau a altei proceduri aplicate asupra proprietăţii împrumutatului, care face parte a acestui contract şi care nu încetează în termen de 14 zile“. Totodată, instanţa a constatat că stoparea realizării acestui contract poate duce chiar la „pierderea unei finanţări de 181,2 milioane de euro (circa 3,4 miliarde de lei n.r) destinate reabilitării drumurilor naţionale“, prevăzute în acordul semnat încă în noiembrie 2010 cu BERD, BEI şi Comisia Europeană. Reprezentanţii Taddei Spa au refuzat să comenteze decizia instanţei şi să precizeze dacă o vor contesta la Curtea de Apel Chişinău. Companie celebră la întârzieri Compania Taddei Spa din Italia a devenit „celebră“ în ţara noastră după ce, împreună cu o altă firmă italiană – Toto Construzioni Generali, a executat cu o întârziere mai mare de un an lucrările de reabilitare a două tronsoane ale drumului naţional M2 Chişinău-Soroca (în total 43 de kilometri). E vorba de un contract în valoare de peste 271 de milioane de lei alocaţi de Banca Europeană de Investiţii şi BERD pentru lucrări ce urmau să fie finalizate în noiembrie 2012. Compania a fost amendată cu 6.000 euro pentru fiecare zi de întârziere, dar nu pentru toată perioadă, ci pentru 200 de zile. Gianluigi Savaroni, reprezentantul Taddei Spa, a argumentat întârzierile prin faptul că, după elaborarea proiectului tehnic, în anul 2007, şi până la desfăşurarea lucrărilor, în 2012, starea sistemului rutier din Moldova s-a înrăutăţit mult, lucru de care trebuia să se ţină cont.

Sursa: adevarul.ro

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(6 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: