Medici prin vocație, șoferi de nevoieMedicii de familie din țară nu vor mai avea șoferi personali, ci vor trebui ei singuri să se urce la volanul automobilelor de serviciu. Cel puțin, așa prevede un ordin emis recent de Ministerului Sănătății, prin care se solicită instituțiilor de asistență medicală primară să excludă treptat din statele de personal funcția de șofer. Ordinul în cauză mai prevede ca, pînă la finele anului curent, pe orice mașină de serviciu să fie aplicată inscripția ”Asistența medicală primară”.

În regiunea Ungheni-Nisporeni-Călărași, în dotarea Centrelor medicilor de familie și a Centrelor de sănătate sînt, în total, 28 de unități de transport. Asta ar însemna că 28 de șoferi urmează să fie eliberați din funcție în timpul apropiat, iar în locul lor la volan ar trebui să urce medicii de familie sau asistenții lor medicali.

Noutatea a fost primită cu bucurie doar în șapte centre de sănătate din regiune și anume la: Măcărești, Mănoilești, Sculeni, Pîrlița din raionul Ungheni, Bravicea și Vălcineț din Călărași și Boldurești din Nisporeni, unde lucrează doctori bărbați. Restul 21 de unități de transport reiese că urmează să fie conduse de medici femei, care însă nu s-au arătat prea încîntate de această idee.

Chiar și așa, toți medicii vor fi nevoiți să învețe să conducă automobilul, susține Oleg Belbas, șeful Agenției teritoriale Ungheni a Companiei Naționale de Asigurări în Medicină. ”Activitatea de bază a medicului de familie se rezumă la promovarea modului sănătos de viață în rîndurile cetățenilor și la depistarea precoce a patologiilor, ceea ce înseamnă că accentul trebuie făcut pe lucrul în teritoriu și nu în birou”, a subliniat, în acest context, Oleg Belbas, după care a punctat: ”Cu cît mai repede ne vom învața să fim manageri buni și să cheltuim eficient banii, cu atît mai devreme vom începe să trăim bine”.

UNGHENI
Vestea că va tebui să îmbine două funcții odată nu a încîntat-o pe Diana Vizitiu, medic-șef la Centrul de Sănătate Dănuțeni din orașul Ungheni, ca de altfel și pe colegele sale de serviciu. ”Noi nu sîntem șoferi, și ,respectiv, nu cunoaștem cum să acționăm în cazul unei defecțiuni tehnice la mașină”, și-a expus nemulțumirea dînsa.

Pe de altă parte, Diana Vizitiu recunoaște că pentru medicii bărbați, dar și pentru cei tineri, această schimbare ar fi o facilitate în munca de zi cu zi, nu însă și pentru cei în vîrstă care, susține dînsa, nici nu vor să audă despre o eventuală încercare de a urca la volan. Reieșind din situația creată, Diana Vizitiu vede o altă soluție a problemei:  ”Mai bine ar fi să micșoreze salariul șoferilor, dar nu să excludă însăși funcția”.

CĂLĂRAȘI
”Mai bine mă concediez, dar la volan nu voi urca” – așa reacție au avut unii medici călărășeni față de  inițiativa ministerului. Din spusele Galinei Bodrug, vicedirectoare a Centrului de sănătate Călărași, astfel  de declarații au parvenit mai mult din partea medicilor ajunși la vîrsta de pensionare.

La rîndul său, Galina Bodrug, chiar dacă deține permis de conducere, își susține întru totul colegii de breaslă și este de părerea că e prea devreme de a trimite ”acasă” șoferii. ”La noi lumea nu-i pregătită, dar nici unitățile de transport nu sînt în cea mai bună stare tehnică”,ne-a spus dînsa.

NISPORENI
Faptul că va fi și medic și șofer nu a întristat-o pe Vera Tabacaru, directoarea Centrului de sănătate din Nisporeni. Dînsa ne-a comunicat că, deși deține carnet de conducere de acum cinci ani, nu se poate lăuda cu o practică la fel de mare în ale șofatului. Cu toate acestea, ea s-a declarat  gata de a se conforma noii inițiative a ministerului de resort și îi va îndemna să facă același lucru și pe colegii săi. ”Tot ce e nou este greu de pus în practică, dar, în final, vom avea de cîștigat noi toți”, a punctat pe o notă optimistă Vera Tăbăcaru.

Ina Landa

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(3 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: