Constantin UzdrisCalambur – e primul cuvînt care-ţi vine în cap cînd citeşti titlul. Dar acesta corespunde întru totul situației de la căile ferate moldoveneşti.

Trenul modernizat în România s-a defectat din nou, scria ziarul “Adevărul” la 2 septembrie. Aflăm că cei ce au călătorit cu el spun că defecțiunea a survenit pe la Bălți și că au ajuns la Ocnița cu o întîrziere de 40 de minute.

Reamintim că, pe 17 august, același tren a mai avut probleme tehnice, deşi circulă doar din 27 iulie. Atunci a fost vorba despre o defecțiune la locomotivă. Pentru modernizarea lui, Ministerul Transporturilor a plătit 2,2 milioane de euro.

Apropo, colegii de la “Adevărul” au fost induși în eroare de comunicatele Î.S. Calea Ferată din Moldova. Şi iată de ce.
La 10 august, ora 9:15, am venit la Gara Feroviară din Chișinău pentru a lua trenul spre Ungheni. Am cumpărat un bilet de 16 lei și am urcat într-un tren de model vechi. Am întrebat-o pe doamna controloare unde e cel modernizat. Mi-a explicat că acesta circulă numai în zilele impare, dar că ieri (adică, pe 9 august) s-a defectat la Bălți. ,,Am auzit că s-o stricat ceva la коробка пeрeдач”, mi-a mai spus doamna. Deci, găsim că acest tren modernizat s-a defectat pentru prima oară cu mult timp înainte de a fi anunțat desprea aceasta oficial.

Totuși, ce se întîmplă cu trenul modernizat? Feroviarii afirmă că prima dată a cedat cutia de viteze. Din discuția pe care am avut-o cu ajutorul unui mecanic de locomotive, cazul din 9 august ar fi fost al doilea şi că înlăturarea defecțiunii ar fi costat circa 50 mii de euro. Cică, noul tren nu este decît un tren vechi, produs în Ungaria în anii 70, căruia i s-a schimbat motorul, iar cutia de viteze a rămas aceeaşi. Actualul motor ar fi mai puternic decît este acceptabil pentru cutia de viteze, astfel că a survenit o incompatibilitate.

O altă versiune a defecțiunii ar fi renumitul furt de combustibil, care are loc la Căile Ferate din Moldova. Sînt voci care spun că mecanicii, din lipsă de bani, recurg la ,,kișcă”, adică la furtun, pentru a mai scoate niște combustibil din rezervoare. Nu întîmplător s-a decis să se pună în motorină o soluție specială care o colorează în albastru, ceea ce facilitează descoperirea furturilor. Dar nici hoţii nu stau degeaba. Pentru a suplini motorina furată, în rezervorul noului tren e posibil să se fi turnat combustibil cu impurități (uleiuri sau chiar apă).

Pe 31 august și 1 septembrie, trenul modernizat a mers, totuși, pînă la Ocnița și înapoi la Chișinău. Doar că… legat de o locomotivă “ЧМЭ3”, produsă în anii 60 în fosta URSS.

În aceste condiții, mă întreb: oare mai e nevoie să dăm încă douăzeci și ceva de milioane de euro pentru a merge în ,,confort”?

Constantin Uzdriș

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(1 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: