Vlad Filar, premierInterviu acordat Agenţiei Informaţionale de Stat MOLDPRES de către Vlad Filat, Prim-ministru al Republicii Moldova

Î: Dle Prim-ministru, aţi semnat ieri o dispoziţie care vizează municipiul Bălţi. Este aceasta o urmare a şedinţei de Guvern care a avut loc recent în acest municipiu?

V.F.: Dispoziţia pe care am semnat-o prevede elaborarea unui Plan de acţiuni pentru soluţionarea problemelor existente şi ameliorarea situaţiei social-economice a municipiului Bălţi. La concret, este prevăzută instituirea unui grup de lucru din componenţa căruia vor face parte atît reprezentanţi ai Guvernului, cît şi ai autorităţilor locale din Bălţi. Acesta în decurs de 30 de zile, va elabora şi va prezenta proiectul Planului de acţiuni de care am vorbit mai sus, cu repartizarea clară a responsabilităţilor şi termenelor de executare a acţiunilor prevăzute în Plan. De asemenea, în decurs de trei luni, Grupul de lucru va elabora şi va prezenta spre aprobare Guvernului proiectul de lege privind statutul municipiului Bălţi. Apropo, Grupul de lucru va putea atrage în activitatea sa, după necesitate, reprezentanţii altor instituţii ale statului, ai societăţii civile, alţi experţi.

Dacă e să revenim la întrebarea Dvs., putem spune că această dispoziţie poate fi interpretată inclusiv şi ca o urmare a acelei şedinţe, dar nu numai. Dacă doriţi, este vorba de acţiuni ce reies dintr-o situaţie obiectivă, care s-a creat cu mult înainte de şedinţa Guvernului de la Bălţi şi cu mult mai înainte de alte acţiuni ce au avut loc în ultimul timp, şi care necesită soluţionare.

Î: Putem spune că relaţia dintre autorităţile centrale şi conducerea municipiului Bălţi a revenit la normal?

V.F.: Eu calific drept constructiv acel dialog pe care l-am avut în ultima perioadă cu primarul municipiului Bălţi, dl., Vasile Panciuc, dar şi cu alţi reprezentanţi ai autorităţilor locale. Este un exemplu bun că, prin dialog, multe din problemele existente pot fi soluţionate. Important este ca acest lucru să se dorească. Totodată, dezaprob acţiunile care urmăresc scopuri vădit politice. Ele nu au nimic în comun cu interesele cetăţenilor şi nu pot da rezultate în binele comunităţii, a oamenilor. Sper că acest lucru a devenit clar pentru toată lumea şi pe viitor nu vom avea parte de excese.

Noi sîntem dispuşi şi în continuare să contribuim la soluţionarea problemelor cu care se confruntă municipiul Bălţi şi aici aş dori să amintesc de acele negocieri cu partenerii de dezvoltare care vizează asigurarea acestui municipiu cu troleibuze, dar şi soluţionarea altor probleme stringente. Ferma mea convingere este că prin colaborare putem obţine multe, iar confruntările nu pot da rezultate bune pentru oameni.

Î: Există opinia că cele întîmplate în cazul municipiului Bălţi au creat un precedent periculos ce ar putea sta la baza acţiunilor din continuare ale autorităţilor locale din alte oraşe. Apropo, se pare că la Soroca începe un proces similar.

V.F.: Să nu exagerăm. Opinia exprimată de reprezentanţii autorităţilor publice locale din Soroca, dintr-un anumit punct de vedere, poate fi înţeleasă. Acest oraş a avut anterior statut de municipiu. Straniu este altceva, faptul că Soroca a pierdut acest statut ca urmare a unor erori admise de fosta guvernare, care nu a ţinut cont de toate aspectele atunci cînd a anulat precedenta reformă administrativ-teritorială, iar acum situaţia este prezentată ca o problemă anume de acei, care au comis erori la acea etapă. Dar, nu vreau să arunc pietre în ograda nimănui – am spus-o aşa, cu titlu de precizare. Eu consider că Soroca, dar şi astfel de oraşe ca şi Cahul, Ungheni şi Orhei, şi din punct de vedere geografic, şi din punct de vedere social-economic, trebuie să aibă statut de municipiu. Şi acest lucru se încadrează în viziunea noastră privind reforma descentralizării. De aceea, demersurile autorităţilor locale din aceste oraşe, făcute în strictă conformitate cu norma legală, vor găsi susţinerea necesară în cadrul Guvernului Republicii Moldova.

Î: Apropo, la ce etapă este reforma de descentralizare?

V.F.: Am elaborat deja cadrul normativ. Strategia de descentralizare a fost publicată pe data de 13 iulie în „Monitorul Oficial”. Sîntem la etapa de implementare a Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei. Apropo, una din prevederile Planului se referă la atribuirea statutului de municipii unor oraşe de importanţă naţională pentru dezvoltarea unor poli de creştere economică. Planul de Acţiuni are un termen de implementare pînă în 2014 şi, odată cu executarea lui, vom putea putea spune că am depăşit mai multe probleme cu care se confruntă la moment administraţia locală. Acest Plan este mult prea amplu pentru ca să mă refer la el în cadrul unui singur interviu, dar el este public şi oricine doreşte îl poate consulta. Important este că ne mişcăm în această direcţie cu viteza necesară şi, sînt sigur, vor urma şi rezultate.

Î: Dle Prim-ministru, nu pot să nu vă întreb şi de tentativele de a implica autorităţile locale în anumite acţiuni cu vădit caracter politic.

V.F.: Eu regret că unii politicieni înţeleg să facă politică, doar destabilizînd situaţia şi scoţînd oamenii pe baricade. Astăzi, sîntem într-un moment de maximă importanţă pentru viitorul ţării noastre. Şi dacă dorim să trăim într-un stat liber, democratic, prosper, trebuie să dăm dovadă de unitate, să ne manifestăm solidar, pornind de la faptul că avem scopuri comune. Astăzi, societatea noastră are nevoie de unitate mai mult ca oricînd, iar aportul autorităţilor locale în acest sens este un element de bază. De aceea, vă voi spune direct că mizez pe maturitatea şi responsabilitatea aleşilor locali şi cred că aceştia nu se vor mai lăsa atraşi în aventuri politice care, pînă la urmă, sînt dăunătoare nouă, tuturor cetăţenilor Republicii Moldova.

Sursa: moldpres.md

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(1 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: