Reportaj de la înălțimea zborului de pasăre31 mai. Amurgul ultimei zile de primăvară avea să-mi aducă trăiri cu totul deosebite care îmi vor rămîne în amintire pentru toată viața. După lungi aşteptări şi nenumărate amînări, în sfîrşit balonul cu aer cald Orange avea să mă ia la bord şi să mă poarte lin deasupra Ungheniului.

Emoțiile au început să mă copleșească imediat ce pe Piața Independenței din Ungheni a poposit  mașina cu echipamentul necesar pentru zbor. Pregătirile pentru decolare au durat mai bine de jumătate de oră, timp în care nu mi-am putut desprinde privirea de la ceea ce se întîmpla acolo. Era o privelişte impresionantă. Pe măsură ce balonul se mărea, tot mai mulţi trecători se opreau curioşi, mai ales că se auzea şi un șuierat spectaculos al arzătoarelor balonului, care scuipau foc la o înălţime de vreo cinci metri – pentru a încălzi aerul din interior și a provoca ridicarea de la sol a acestuia.

Am aşteptat acel balon la Ungheni mai bine de două luni, astfel că am avut timp suficient să-mi imaginez cum mă voi înalța la cer. Deşi mă credeam o neînfricată, în timp ce aveau loc pregătirile pentru decolare, undeva, în suflet, începu să înmugurească un sentiment de ezitare. L-am alungat cu repeziciune. Îmi dădema seama că sînt doar la un pas de a-mi vedea visul realizat  și nu pot să renunț nici în ruptul capului la zbor. M-am înarmat cu două aparate de fotografiat și o hotărîre promtă de a nu ceda nimănui locul meu în coșul balonului de zbor.

Reportaj de la înălțimea zborului de pasăre

Înainte de a urca în acel coș care, în limbajul profesioniștilor, se numeşte nacelă, piloții au verificat de mai multe ori viteza și direcția vîntului, de care practic depindea succesul zborului. La o viteză de mai mult de cinci metri pe secundă, zborul cu balonul se amînă. La Ungheni, oraşul situat chiar la frontieră, e cu atît mai important să fii sigur că balonul nu o va lua înspre graniţă, încălcînd toate acordurile bilaterale între cele două state. Totodată, a fost calculată şi greutatea totală a celor care vor efectua zborul. Aceasta nu trebuia să depășească 300 de kilograme. Astfel, am ajuns „la bord” trei persoane plus pilotul. Ni s-a ordonat imediat să ne acoperim capul cu chipiuri de protecție împotriva căldurii emanate de arzătoare.

Totul e gata de decolare. Unu, doi, și… ne-am rupt de la sol! Aveam senzaţia că urc cu un ascensor, care îmi provoca multă adrenalină. Frumoasa aventură începuse. Cei rămași pe pămînt se transformau, încetul-cu încetul, în pitici. Blocurile deveanu ca nişte cutii de chibrituri.

Nu e ca și cum te ridici spre cer, dar ca și cum lumea se îndepărtează de tine. E ceva nemaipomenit, simţi doar o plutire lină. Acolo, sus, m-au încercat sentimente diferite: de curiozitate, de entuziasm, de încîntare. Şi nici un pic de frică. Nu mă puteam opri din apăsatul pe butoanele aparatelor de fotografiat. Vroiam cu tot dinadinsul să aduc pe pămînt măcar o fărîmă  din ceea ce am văzut și am simțit acolo. În acele momente, mi-am dat seama că ceea ce vedeam eu pentru prima oară în viață este egal cu ceea ce văd păsările în fiecare zi. Cît de fericite sînt, m-am gîndit.

Reportaj de la înălțimea zborului de pasăre

Am văzut cum soarele mîngîie lin așternutul orașului Ungheni, apunînd deasupra apei lacului Delia. Apropo, zborurile cu balonul cu aer cald se efectuează doar la răsărit de soare sau la apus, pentru că, spun piloții, vîntul atunci este cel mai calm. Am mai văzut de acolo, de sus, cît de verde este Ungheniul, am văzut aleea cu castani de la un capăt la altul, am văzut podul Eiffel, inundat în verdeață, am văzut acel renumit unghi al Prutului, de la care-și trage numele orașul. Am văzut cum trece trenul şi acea imagine m-a dus cu gîndul la copilărie, la acele trenuleţe ce se mişcau voios pe şinele aranjate în cerc. Am mai văzut cum se oglindesc  norii în apele lacului…
Iar balonul nostru ne tot ducea lin, îndepărtîndu-se de oraș spre cîmpiile de după lac, în direcția cartierului Ungheni-Vale. Plutea așa cum îi dicta vîntul și numai vîntul.

Acolo, pe un cîmp de porumb, imensul transport aerian a aterizat. Lin și fără zguduituri. Asta, datorită profesionalismului pilotului, Sergiu Zavulan. Întregul zbor a durat ceva mai mult de o oră. Am zburat la o înălţime de 280 de metri, de unde am reuşit să realizez peste 500 de fotografii, toate cu genericul: Ungheniul de la înălţimea zborului de pasăre.

Deşi am aterizat, nu am coborît din coș pînă nu au ajuns la locul destinației colegii pilotului. În caz contrar, balonul s-ar fi rupt de la pămînt. Doar sub greutatea noastră el rămînea neclintit. Aventura a luat sfîrșit seara tîrziu, după ce balonul a fost împachetat frumos şi transportat la Chişinău.

Finalul a fost unul sublim. Cu o cupă de șampanie, în mijlocul cîmpului, îngenunchiați pe harta orașului Ungheni, am primit primul botez al aerului din partea pilotului.

Ina Landa

P.S.: Acel zbor cu balonul de aer cald deasupra Ungheniului a fost posibil, graţie Proiectului “Abordarea integrală a durabilităţii producţiei de turism”, realizat de provincia Veneţia (Italia) şi oraşele Ungheni şi Kutaisi (Georgia), cu suportul financiar al Uniunii Europene. Iar în coşul balonului s-au aflat, alături de reprezentantul “Expresului”, şi Virgil Mărgineanu împreună cu Marin Iliuţ de la Studioul de film OWH Chişinău.  Ulterior, imaginile imortalizate de sus  s-au regăsit în albumul „Oraşul Ungheni în imagini” şi filmul „Ungheni – oraş mic cu inimă mare”.

Reportaj de la înălțimea zborului de pasăre

Reportaj de la înălțimea zborului de pasăre

Reportaj de la înălțimea zborului de pasăre

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(3 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: