prut tenEvocatorul Iaşilor de altădată, Rudolf Suţu, scria prin 1930: „Distracţiile ieşenilor în timpul verii erau multe. Cea mai de seamă era trenul de plăcere la Ungheni… La coborîrea din tren în gara Ungheni, îi primeau pe vizitatori vestitul lăutar Arghir şi filigornistul Curechi, care cîntau în grădina lui Sinică. Alt taraf cînta pe malul Prutului, celor ce se plimbau cu barca pe apă. Mesele în grădinile lui Sinică şi Zamfir erau neîntrecute”.

Restaurante cu grădini umbroase
Ungheniul de pe malul drept al Prutului era vestit, pînă la 1940, pentru înzestrările sale balneare cu mare atracţie în lumea vechiului Iaşi. Avea restaurante cu grădini umbroase ce ofereau meniuri clasice şi specifice.
Vacanţele la Ungheni prilejuiau şi incursiuni la o stînă cu caş dulce sau la vestite grădinării şi harbuzării. Pline de roşii, vinete, ardei dulci şi faimoasele ţeline cît sfecla de mari, umpleau panerele vizitatorilor.

Cu barca de-a lungul luncii
Prutul, fiind odinioară navigabil, se făceau plimbări pitoreşti cu barca de-a lungul luncii. Se putea admira podul Eiffel sau se vizita Ungheniul de pe celălalt mal.
„Ziua harbujilor” de la Probaje (19 august) prilejuia o întrecere între grădinari, cel mai mare pepene fiind premiat, după care se tăia şi se împărţea privitorilor. Pescarii aveau şi ei o zi în care îşi arătau talentele la prins peşte şi apoi la pregătirea celei mai gustoase mîncări.
Ca în orice staţiune, în preajma turiştilor foiau sumedenie de negustori precum vestitul pitar Andreilici: „Băile Ungheni. Anunciu. Subsemnatul aduc la cunoştinţa vizitatorilor băilor de la Ungheni că pînă la 1 august voi pleca în fiecare marţi, joi, sîmbătă şi duminică la Ungheni cu trenul de 4 ore 20 minute cu pîine lungă, franzele, colaci, şi cu faimoasele „trei chifle zece bani”. Cu stimă Andreilici Alexandru” (Ziarul „Curierul” 8/20 iulie 1883).

„Scăldătoarea” Prutului
Ungheniul era pitoresc cu căsuţe curate şi grădiniţe de flori. Oamenii găseau aici camere ieftine, bucate ţărăneşti gustoase. Seara se organizau baluri, unde turiştii dansau  „cotilion, valsuri şi cadriluri”, după cum nota, încîntat, un gazetar de la „Liberalul” din 20 iulie 1900.
Pentru scăldat se amenajase o porţiune de mal cu plajă. „Scăldătoarea” Prutului, la care boierii ajungeau cu trăsurile, iar ”prostimea” cu harabalele evreieşti, a luat mare amploare după deschiderea drumului de fier Iaşi-Ungheni (august 1874). A fost sprijinită de primarul de Iaşi, Nicolae Gane (1872–1876), care, apreciind norocul Iaşilor de a avea doar la vreo 20 km un rîu cu ape bogate, într-o zi a luat cu el cîţiva locantieri (specialişti din domeniul hotelier, am spune acum) şi s-a întîlnit cu gospodarii Unghenilor, îndemnîndu-i să transforme localitatea într-o mică staţiune balneară. Primăria ieşeană acorda, pentru început, asistenţa tehnică şi medicală, iar Calea ferată introducea „trenurile de plăcere” Iaşi-Ungheni.

Oaspeţi…
Printre musafirii Unghenilor din acea vreme s-a aflat şi profesorul Ştefan Micle cu copiii şi Veronica, nelipsind nici Ion Creangă. Pregătind o carte şcolară cu colegii săi, se întruneau toţi „într-o o casă din sat aşezată pe malul Prutului, aşa că pe fereastră se vedea frumoasa pînză de argint a apei”, după cum povesteşte un contemporan.

Astăzi – doar iarbă şi plopi
Desfiinţată din cauza ultimului război mondial şi a restricţiilor impuse de puterea sovietică, pitoreasca staţiune Ungheni a fost părăsită.
Plaja aflată în dreapta podului feroviar astăzi este acoperită cu iarbă şi umbrită de plopi monumentali, la poalele cărora apa curge lin şi răcoroasă ca şi odinioară. Lipsesc doar amenajările care, fără prea multe eforturi, pot transforma zona într-un un loc de plăcută petrecere şi sursă de mari venituri pentru localitate.
(Sursa: Ion Mitican, Curierul de Iaşi)

P.S. „Locuitorii Unghenilor de dincolo de Prut au şi reluat tradiţia îmbăierii în rîu”, menţionează Ion Mitican în acelaşi articol. Doar atît, deşi s-ar putea face mult mai multe.
“Pentru început, s-ar putea marca un loc de acces la apă, lîngă mal, refăcîndu-se o mică plajă cu o taxă modică. Micile grădinării organizate într-un mare complex legumicol, irigat cu apă din  Prut, ar putea asigura necesităţile vizitatorilor şi chiar ale pieţelor. Bărcile cu motor ar oferi splendide plimbări pe cursul încîntător al rîului, cu popasuri în tradiţionale centre viticole. Investitorii ar putea înfiinţa pensiuni şi construi bazine cu apă curgătoare pentru copii şi femei, ca şi străbunii. Adă, Doamne, întreprinzătorii care să transforme visul în realitate. Vor rămîne în istorie” – este un citat din Ion Mitican, cu referire la reînvierea tradiţiilor de odinioară ale Băilor unghenene de pe malul drept al Prutului.
Este însă perfect valabil şi pentru Ungheniul de pe malul stîng. Mai ales că se vorbeşte atît de mult despre proiecte comune, transfrontaliere, inclusive privind dezvoltarea turismului. Deocamdată, doar se vorbeşte.

Lucia Bacalu

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(5 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: