Podul Eiffel, UngheniCu ocazia aniversării a 135-a de la inaugurarea podului feroviar peste Prut de la Ungheni, “Expresul” a lansat o campanie de informare cu genericul: “Cinci lucruri pe care nu le-aţi ştiut despre podul lui Eiffel”.

Zilnic, timp de aproape o săptămînă, pe site-ul Expresul.com au fost plasate ştiri despre podul de metal de la Ungheni, proiectat de inginerul francez Gustave Eiffel.

Am selectat, pentru cititorii Expresului, cele mai interesante şi curioase lucruri pe care le-am descoperit muncind asupra materialelor plasate pe site.

* Ştiaţi că numele autorului podului feroviar peste Prut de la Ungheni fusese învăluit în ceaţă ani în şir? Se pare că autorităţile sovietice nu prea-şi doreau să se vorbească despre acest pod ce uneşte cele două maluri ale Prutului. Abia acum 14 ani, în nr. 9 (aprilie 1998) al revistei Liceului “Vasile Alecsandri” din Ungheni, “Noua generaţie”, un elev din clasa a X-a, Cristian Jardan, îşi pusese întrebarea: „Să fie podul de cale ferată peste Prut o lucrare a lui Eiffel?”. Tot atunci, Muzeul de istorie şi etnografie din Ungheni a pornit cercetările şi a stabilit că, într-adevăr, autorul podului este renumitul inginer francez Gustave Eiffel.

* Gustave Eiffel avea 44 de ani cînd a venit în Basarabia, la invitaţia conducerii căilor ferate de aici, pentru a proiecta podul de la Ungheni. Abia peste 10 ani, proiectează şi turnul din Paris, care avea să-l facă celebru pentru totdeauna.

* Impresionat de podul de la Ungheni, primarul de Iaşi, Scarlat Pastia (1877-1879), l-a invitat pe Gustave Eiffel în capitala Moldovei istorice, pentru a proiecta „Marele Hotel Traian”, un edificiu ce înfrumuseţează şi astăzi municipiul Iaşi.

* Dacă la început podul a fost proiectat cu ecartament larg, aşa după cum erau căile ferate ale Imperiului Rus, după 1918 acesta a fost schimbat cu unul de tip îngust, ca în majoritatea ţărilor europene. În anii celui de al doilea război mondial, ecartamentele se schimbau de îndată ce Basarabia era ocupată de către sovietici. Astăzi, podul are ambele tipuri de ecartament.

* Podul Eiffel de pe Prut este “frate” cu celebrele construcţii metalice din Franţa – viaductul Garabit peste rîul Truyere şi podul feroviar Bordeaux peste fluviul Garonne, dar şi cu podul Maria Pia de pe rîul Douro din Portugalia. Una dintre „verişoarele” podului din Ungheni este  Statuia Libertăţii din SUA (Gustave Eiffel a realizat carcasa metalică din interiorul statuii).

* Podul feroviar peste Prut este inaugurat oficial în primăvara anului 1877, la 21 aprilie. În acele zile, la Ungheni soseşte ţarul Rusiei, Alexandru al II-lea, care face o trecere în revistă a unităţilor militare dislocate în apropiere. La 24 aprilie 1877, Rusia declară război Turciei, iar pe podul din Ungheni trece armata imperială.

* În cei 135 de ani de la inaugurare podul nu a avut nevoie de nici o reparaţie.

* Pe acest pod feroviar, în drumul său spre Odesa, a trecut în 1885 şi poetul Mihai Eminescu.

* În a doua jumătate a secolului XX, pe acest pod au trecut lideri politici importanţi, printre care şi conducătorul Uniunii Sovietice, Leonid Brejnev, şi cel al Coreii de Nord, Kim Ir-sen.

* În anul 1991, podul feroviar a devenit pod de flori pentru românii de pe ambele maluri ale Prutului, care s-au reîntîlnit după o despărţire de aproape jumătate de secol.

* La 20 aprilie 2012, prin decizia Consiliului orăşenesc Ungheni, podul feroviar peste Prut a fost numit oficial “Podul Eiffel”, dorindu-se astfel ca acest pod să devină un simbol reprezentativ pentru Ungheni, așa cum este Turnul Eiffel pentru Paris.

Graţie campaniei mediatice iniţiate de Expresul.com şi publicaţia periodică “Expresul”, în aceste zile s-a vorbit şi s-a scris foarte mult despre podul Eiffel de la Ungheni. Printre instituţiile media care au acordat spaţiu subiectului respectiv se numără: “Pro TV”, “Prime”, “Jurnal TV”, “Ştiripozitive.eu”, “Stirlocale.md”. 

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

(13 vizualizări)

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: